Hej alle, ny på forumet her, suger til mig info før renovering af mit livs første hus, et gammelt et. Måske tør jeg starte en tråd om det fremover
Uanset hvad, jeg ser nogen som har åbnet op flere vægge i et bindingsværkshus. Efterladt en bjælke i loftet, ikke sat ind gåt i de afsavede ender. Holder sådan noget sammen både hvad angår trækkrafter til at holde ydervægge sammen, og til at bære op belastning ovenfra? Eller er det bare et spørgsmål om tid før de begynder at se sætninger?
Mine røde streger i planskitsen er skabte åbninger ud fra hvad jeg kan se. Grønne er tagryggen
https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj22071_1923394065-grindstuvagen-3-vendelso/
 
  • Grundplan af hus med røde linjer, der viser planlagte åbninger i vægge. Grøn linje indikerer tagryggen. Værelser markeret som køkken, stue og hall.
  • Interiör av tvättutrymme bredvid badrum med vita väggar och trädetaljer.
  • En tømmerstue med åbne vægge og en træbjælke i loftet ses ved siden af et rum med blomstret tapet, et vindue og en kommode med planter.
  • En lys og hyggelig stue med en hvid sofa, grønne puder, runde sofabord med blomster, store vinduer og synligt tømmer i åbningen til det næste rum.
  • En lys og hyggelig stue med beige hjørnesofa, runde træborde, grønne puder, og dekorative planter ved vinduet, samt en TV på væggen.
surris
Det er uansvarligt at efterlade stokkene afsavet sådan uden gåtar. Mellemvæggene er også til for at holde sammen ydervæggene, så man kan ikke bare skære dem væk, som man vil.
Man skal ikke undervurdere tømmerets bevægelser og sætninger.
Tømmerhuse er også tidligere bygget uden dymlinger og da er det kun knuderne, der holder huset sammen.
 
  • Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Håber du ikke har købt huset på billederne. Det der ser mildest talt ildevarslende ud.
Som køber af gamle (tømmer?)huse bør du undgå klamrenoveringer og revne vægge som pesten!
Nu er tømmerværker ganske vist som regel (undskyld farjoken) stærkt overdimensionerede, men det betyder ikke, at man kan save hvad som helst væk.
 
U
Jeg håber og tror, at åbningerne har en hel bjælke også i bunden under gulvniveau.
Hvis det er tilfældet, er det vel kun den store i stuen, der forbinder til gavlvæggen, som skaber direkte bekymringer. Hvordan ser det ud på ydersiden? Er der monteret vertikale følgere?

Selvom der mangler gåtar i de mindre åbninger, ser bjælkerne ikke ud til at kalve, og hvis de skulle begynde, vil det jo være synligt med det samme, eftersom det er åbent. Ved du, hvor længe siden det er, at de lavede indgrebene?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.