Jeg overvejer at åbne op til kip samt at fjerne en væg mellem køkken og stue for at få mere plads i huset. Men jeg tænker mig kun at have åbent til kip i halvdelen af huset, evt. lave en hems på den anden halvdel. Men det her med hems er jeg usikker på, da højden mellem "gulvet" på det kolde loft og kip er efter min mening for lille, ca. 2 m. ikke meget plads til at have en hems på. Er der nogen, der har erfaring med disse ombygninger? Hvis nogen har åbnet op til kip i halvdelen af huset, hvordan fik I lavet den nye væg mellem det kolde loft og indvendige rum, så det ser pænt ud? Hvad brugte I til loftbeklædning og isolering, hvor I har åbnet op til kip? Gerne tips med billeder! MVH/Jörgen

• Synes
Emlin_82 og 1 anden
  • Laddar…
Hej

Jeg har lidt de samme overvejelser som dig.
Hvordan er det gået? Har du påbegyndt/gennemført?

Venlig hilsen
/Andreas

• Synes
linuskson
  • Laddar…
Hvordan er det gået med planen om at åbne op til kip? Jeg er i samme tanker. Hvordan gik du til værks med forstærkninger osv. Taknemmelig for nogle billeder eller råd. Venlig hilsen Mikael

Hej...jeg løfter denne tråd lidt. Jeg overvejer også at rive taget i stuen og åbne op i kip. Tagspærene er bygget i fagværk. W-spær eller hvad det kaldes. Men helst af alt vil man gerne have fjernet alt hvad der hedder bjælker og have det helt åbent. Spørgsmålet er bare, hvad der kræves, og om man kan forstærke reglerne, som i dag er 200x45 med cc 120.

Er der nogen, der har erfaring med dette, og hvordan man eventuelt har gjort? Der er lidt tyndt med indlæg om dette. Synes ikke det burde være helt usædvanligt dog.

Taknemmelig for svar.
/Erber

Fjerner du fagværket, skal det, der er tilbage af tagstolen (tagbjælken), hvile på en limtræsbjælke (eller lignende) i kip. Alternativt kan du måske lave tagstolene om til A-tagstol eller sakstagstol, men tal absolut med en konstruktør først. Men du vil da ikke få åbent til kip, som du ønsker det, loftet vil komme til at være højere end før, men ikke helt op til kippen.

Senest redigeret:
Vi er ved at gøre fremskridt, selvom vores projekt med taget har stået stille et stykke tid. Vi har ingen regulære tagspær, men de har hvilet taget på nogle af bjælkerne i en etageadskillelse, som de har lagt øverst i huset. Vi beholder de bjælker, som taget står på, synlige og fjerner nogle af dem, der kun var støtte til gulvet på loftet.

Det er meget arbejde, men vi tror stadigvæk, at det kommer til at blive godt.
Billeder: http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2006-04_Vinden/index.html

Har gjort soveværelse, køkken og stue.
Der er endnu ikke blevet panel andet end i soveværelset. Der blev brugt råspont for at få lidt rustik følelse.
Tidligt billede fra soveværelset, soveværelset færdigt, billede fra køkkenet samt billede som viser opstolning af tagstol.
Isolerede med almindelig paroc 170+95+cellplast 20mm som vindafleder i luftspalten.

• Loftkonstruktion med isolering, viser påsalning af tagspær i et ufuldstændigt renoveret rum.
  • Sovrum under renovering med synligt træloft og ubehandlede vægge. Vindue med træramme, del af isoleret struktur.
  • Loftkonstruktion med trækonstruktion og råspont i et uafsluttet rum. Isolering med almindelig paroc og cellplast er synlig.
  • Stige i nyt soveværelse med hvide vægge og loft, to vinduer og gulvliste under renovering.
Senest redigeret:
  • Synes
Vix77 og 2 andre
  • Laddar…
Kan jo tilføje, at det er et slidsomt job. Tip! byggställning helst på hjul. Stige er værdiløs, for du skal flytte den hele tiden.
Har man forholdsvis nybygget med gode cc-mål, så findes der færdige plader til formålet, der er dækket med pap, dvs lidt stivere som du klamrer fast i tagspærren.
Mine cc-mål ligger et eller andet sted mellem 1270 og en meter, så det fungerer ikke.
Kørte med dubblaskivor for at forskyde samlinger.
Årsagen til, at jeg brugte celleplast som vindafleder, er, at de er lettere at arbejde med end masonit.
Glem ikke at ventilere rygningen med enten mögelstoppers i hvert fag eller ventileret tagryg.
Japp, det er bare at spørge, hvis der er noget mere, I undrer jer over.

• Synes
Risten
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.