Skal til at udvide min kælder og undrer mig over, hvordan jeg skal gøre, når jeg åbner en dør i bærende yderkældervæg. Tænkte, at man kunne opbygge omkring hullet med to stående regler og en liggende over dem på begge sider og trække dem sammen med bolte gennem væggen. Så skærer jeg hullet op og sætter en bjælke over hullet og to stående regler under den. Ville dette fungere, eller hvordan gør man?
Jo, men den regnes nok som bærende alligevel. Og hvordan ser man det uden at åbne gulv? Se hvordan loftet går, men gulvbjælkelaget kan jo ligge i den anden retning. Men væggen går langs med spær i hvert fald.
Tror nok bjælkelaget går i samme retning som spær.
Hvis det er langsgående er det ikke sikkert du behøver at forstærke overhovedet. I mit hus har man (gjort før jeg flyttede ind) gjort dette uden forstærkning. Men da er åbningen langs med bjælkelag, dvs. det er da kun dørens bredde hvor støtten forsvinder på en langsgående regel.
Kan være værd at tage en konstruktør ind til konsultation..
Hvis det er langsgående er det ikke sikkert du behøver at forstærke overhovedet. I mit hus har man (gjort før jeg flyttede ind) gjort dette uden forstærkning. Men da er åbningen langs med bjælkelag, dvs. det er da kun dørens bredde hvor støtten forsvinder på en langsgående regel.
Kan være værd at tage en konstruktør ind til konsultation..
Kælderen er bygget af blokke, ved ej hvilken slags. Kan være hulsten. 1,5 meter af væggen er under jord, og det er et halvandet plans hus med tømrevægge, der er blevet pudset senere. Det er en gavlvæg. Hullet bliver 1-1,5 meter i bredde. Men man kan måske tage mere væk?
Nu lyder det som om du vil tage hele bilen ind!huggan sagde:
At lave en åbning i gavlvæg plejer ikke at være eller indebære nogle større problemer. Tagstolens last tages af langsiderne. Har du desuden en tømmerstamme, er den ganske stabil. Tror du kan stive væggen op midt i din planlagte åbning og derefter rive det, der skal væk. Når du har gjort klart med de stående regler, kan du sikkert slippe støtten og få bjælken på plads. Ser ingen hindring i at gøre åbningen større, medmindre du ender under en bærende væg på øvre plan.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
En stempel er en kraftig stålstang med støtteplader i begge ender. Længden kan justeres med en skrue, og den bruges til at støtte vægge og lofter, når man bygger. En midlertidig søjle altså.
Og hvordan får jeg den derind, hvis jeg ikke laver et hul først? Der er et vindue, hvor jeg skal åbne, så jeg tror ikke, jeg behøver at forstærke. Det burde jo allerede være gjort. Eller er det ikke nødvendigt? Har jeg ret?
Bedste svar
Stampe kan du gøre på to måder. Enten river du 20 cm af væggen direkte ned og stiller ind stampen og skruer den op mellem stommen og gulvet/sulaen. Det andet alternativ er, at du fjerner en sten øverst i væggen, så du kan stikke en planke ind på højkant, hvorefter du stiller en stampe inde og en udenfor for at løfte planken. Du kan så blive nødt til at lægge en planke ovenpå den på højkant, da pudsen sandsynligvis går lidt længere ned, så du ikke skader den. Ved at stampe beskytter man sig mod sætninger, når man ikke sikkert ved, hvordan det ser ud. Til et vindue er der ikke behov for en forstærkning. Den nederste bjælke fungerer som en syll, og det er usandsynligt, at der er en samling der midt i vinduet. Men samlingen kan være i nærheden af vinduet og komme frem, når du river væggen yderligere ned. (Medmindre du kun har én bjælke i bunden). Det er da, det er godt at have stampet. Måske skal man sætte nogen flere afhængigt af, hvor stor åbningen skal blive. Når man har lavet hullet så stort, som man havde tænkt, kan man skrue stampen lidt ned for at se, om det giver efter. Tror ikke du, som har tømmer, behøver være bange for noget sådant. Med en donkraft under stampen kan man løfte, hvis det skulle være nødvendigt. Håber det er til at forstå. Svært at give råd, når man ikke ser, hvordan det ser ud.
Klik her for at svare