Hej!
Vi har købt et hus fra 44 i puds og letbeton (tror jeg). I en af indervæggene (med største sandsynlighed bærende) ville vi gerne åbne op, så vi får en åbning mellem stue og køkken. Cirka: hvor meget kan det koste at rive en indgang i en bærende væg, hvis en fagmand/håndværker skulle gøre det? Indgangen skal være lidt bredere end en almindelig dør.
Tak på forhånd!
Vi har købt et hus fra 44 i puds og letbeton (tror jeg). I en af indervæggene (med største sandsynlighed bærende) ville vi gerne åbne op, så vi får en åbning mellem stue og køkken. Cirka: hvor meget kan det koste at rive en indgang i en bærende væg, hvis en fagmand/håndværker skulle gøre det? Indgangen skal være lidt bredere end en almindelig dør.
Tak på forhånd!
Hej! Foretog præcis det samme i går. Vores vægge består af gammelt leret mursten, hvor de i denne etage ligger forskudt på hvert lag. Jeg købte to armerede letbeton(?)bjælker i ønsket længde, som blev lagt på væggene, så bredden ville passe. De kostede ikke mange penge, under 1000 kroner. Arbejdet tog et par timer for to mænd; nedhugning af den eksisterende væg, bortkørsel af affaldet og placering af bjælkerne. Nu mangler det sidste finpuds for at få det pænt. Prisen afhænger af, hvad håndværkerne tager.
Jeg havde en bærende "Pizzavalv" i en væg i kælderen, som jeg afvejede med hjælp af en 100mm HEA bjælke. Jeg støttede op under loftsbjælkerne, bankede væk murstenene og satte bjælken ind i hullet. Derefter lejede jeg en Husqvarna K3000 Wet (http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=81107&pid=83290) fra Ramirent og skar den korrekte størrelse ud i væggen. Omkostningerne blev 700 kroner for bjælken, 100 kroner for støtterne samt 500 kroner for skæremaskinen/klingen. Det tog mindre end 5 timer fra jeg hentede materialet, til jeg afleverede det tilbage. Derefter tog det 2 timer at støvsuge alt støv op, der blev fra skæremaskinen (selv med våd-løsningen støvede det en del), men det er en anden sag. Hvis du er i tvivl, bør du få en ekspert til at beregne styrken. Har du brug for en bjælke, har jeg en 1300mm bred til overs.
Klik her for at svare