Læst lidt om problemet med at rive en bærende væg. Medlem Justusandersson virker som en, der kan give svar på mit spørgsmål.
Huset bygget i 1975 og står på betonplade, hvor den er forstærket i midten ifølge tegningen. Huset er 9 x 12 m. Væggen er midt i huset. Som sagt har jeg læst nogle indlæg og der fundet, at en limtræsbjælke på 115x270 ville kunne klare belastningen for en åbning på 3,8m. Eksemplet, jeg læste, handlede om en 6m bjælke, der blev opdelt i 2 dele, 2,2 henholdsvis 3,8m og blev båret op af 3 stolper. Da dette er en bjælke med 2 stolper, skal dimensionen måske øges til 115x300
Taknemmelig for kommentar
Obbarn
Huset bygget i 1975 og står på betonplade, hvor den er forstærket i midten ifølge tegningen. Huset er 9 x 12 m. Væggen er midt i huset. Som sagt har jeg læst nogle indlæg og der fundet, at en limtræsbjælke på 115x270 ville kunne klare belastningen for en åbning på 3,8m. Eksemplet, jeg læste, handlede om en 6m bjælke, der blev opdelt i 2 dele, 2,2 henholdsvis 3,8m og blev båret op af 3 stolper. Da dette er en bjælke med 2 stolper, skal dimensionen måske øges til 115x300
Taknemmelig for kommentar
Obbarn
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Vedhæft gerne tegningerne, så bliver det lettere at give råd 

Moderator
· Stockholm
· 57 861 indlæg
Det er nok risiko for, at dimensionen skal øges betydeligt mere. Der er stor forskel på en bjælke, der kun hviler på endepunkterne. Når bjælken fortsætter over en ny åbning, hjælper belastningen fra den del med at "veje op" over den anden åbning.
Men det er ikke kun spændvidden, der spiller ind, den, som skal kunne svare på dette (og det kan jeg ikke), har brug for at vide mere. F.eks. hvordan ser tagspærene ud, fører de nogen kraft mod denne væg.
Men det er ikke kun spændvidden, der spiller ind, den, som skal kunne svare på dette (og det kan jeg ikke), har brug for at vide mere. F.eks. hvordan ser tagspærene ud, fører de nogen kraft mod denne væg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er som @hempularen skriver, at man skal se en sektion for at kunne afgøre, om væggen også skal tage taglast. Oplysning om snezone (dvs hvor huset ligger) kan også være vigtig. Hvis man ser bort fra forekomsten af taglast, er 115x270 alligevel for svagt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En sektion er en sjusket betegnelse på en sektionsritning som du publicerede i indlæg #5. Hvis du vil have en åbning omkring 3,8 meter og en bjælkehøjde omkring 300 mm, bør du øge bredden til 165x315. Hvis du reducerer åbningen til 3,3 meter, kan du nøjes med 115x315.
Tusind tak for svaret !!!!!!!!
Fik fat i en konstruktør i eftm., og han mente, at den tagstolskonstruktionen ikke belaster hjertevæggen så meget. Hovedsagelig belastning er egenvægten af rambjælken inkl. materialet som klæder bjælken + øvrigt interiør på overetagen.
Dit svar + ovenstående føles trygt. Vil forsøge at få åbningen ned til max 3,5m for at få lidt marginal
Endnu engang tusind tak !!!!!!!!!
Obbarn
Fik fat i en konstruktør i eftm., og han mente, at den tagstolskonstruktionen ikke belaster hjertevæggen så meget. Hovedsagelig belastning er egenvægten af rambjælken inkl. materialet som klæder bjælken + øvrigt interiør på overetagen.
Dit svar + ovenstående føles trygt. Vil forsøge at få åbningen ned til max 3,5m for at få lidt marginal
Endnu engang tusind tak !!!!!!!!!
Obbarn
Klik her for at svare