84,021 læst ·
51 svar
84k læst
51 svar
Åbent pejs - mure, lecablokke eller hvad?
Ingen SIS 2104 får man nogen træf på, men skal slå i AMAn når jeg er tilbage på arbejdet så får vi se hvad den siger. Skal også spørge naboen som er sotare 😊Stefan N sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Sagen er, at nu til dags bygger "ingen" en almindelig åben pejs.ktm250 sagde:
I stedet bygger man en indramning til en pejseindsats, som jo i virkeligheden er en komplet kamin, man gemmer inde i en åben-pejs-lignende indramning.
Så hvordan må pejseindsatsen installeres?
Kan forestille mig, at nogle gipsplader kan være nok, men det bør fremgå af monteringsanvisningen.
Joh, vi har en muret pejs til hyggebelysning. Muret i teglsten hele vejen op. Dobbeltskallet. Pudset selv skorstenen. Elsker at se ilden, høre hvordan det knitrer og mærke duften.
Og i søhytten også der en muret pejs med to skorstene, en til saunaen og en til pejsen hvor vi har en indsats. Skorstensfejeren, der godkendte sømmene, sagde, at det var længe siden han havde set rigtigt murede pejse i teglsten. Han kaldte dem for pejsenes Rolls-Royce.
Og i søhytten også der en muret pejs med to skorstene, en til saunaen og en til pejsen hvor vi har en indsats. Skorstensfejeren, der godkendte sømmene, sagde, at det var længe siden han havde set rigtigt murede pejse i teglsten. Han kaldte dem for pejsenes Rolls-Royce.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Godt, bemærk at jeg skrev nu til dags bygger "ingen" en almindelig åben pejs, med ingen indenfor citationstegn. Hvilket betyder næsten ingen som du forstår.Hemmakatten sagde:
At man ikke bygger konventionelle åbne pejse er jo fordi de har så ødelæggende dårlig virkningsgrad.
Man vil jo oftest også gerne have lidt varmeudbytte fra brændet, ikke bare lys og "hygge".
Men tillykke med din hyggelige pejs!
Spørgsmål:
Hvordan er en dobbeltmantlet åben pejs muret i tegl konstrueret?
Hvad gør "dobbeltmantlen" for gavn?
Åbne pejse med rør direkte ud har en elendig virkningsgrad. De blev totalt forældede allerede i slutningen af 1800-tallet. Mere end 100 år senere skal vi lade dem blive en bedrøvelig parentes i historien. De hører sammen med en boligstandard med konstant sne på gulvet indenfor døren og is i vandspanden om morgenen.
En rigtig åben pejs med cirkulationskanaler kan derimod give en rimelig mængde varme. Sådanne pejse murer man med mursten og leremørtel, og det er en hel videnskab at få træk i cirkulationskanalerne, og så skal den, der fyrer, vide, hvordan man indstiller begge spjæld korrekt. Desværre er det ikke så mange nutidsmennesker, der kender til denne type, men jeg kender i hvert fald to murere, der bygger dem efter traditionel model.
En rigtig åben pejs med cirkulationskanaler kan derimod give en rimelig mængde varme. Sådanne pejse murer man med mursten og leremørtel, og det er en hel videnskab at få træk i cirkulationskanalerne, og så skal den, der fyrer, vide, hvordan man indstiller begge spjæld korrekt. Desværre er det ikke så mange nutidsmennesker, der kender til denne type, men jeg kender i hvert fald to murere, der bygger dem efter traditionel model.
Senest redigeret:
Genoptager en gammel tråd.
Jeg planlægger at bygge en pizzaovn af leca lock med en bund af ildfast tegl.
Der var tanker om dette tidligere her i tråden, hvordan tænker man nu?
Pizzaovnen skal stå udendørs, er der nogen ulemper ved denne løsning?
Jeg planlægger at bygge en pizzaovn af leca lock med en bund af ildfast tegl.
Der var tanker om dette tidligere her i tråden, hvordan tænker man nu?
Pizzaovnen skal stå udendørs, er der nogen ulemper ved denne løsning?
Klik her for at svare