Da jeg arbejdede som murer, var det fuldtegl, der gjaldt i røgrørene, facadetegl var ikke godkendt. Jeg tror, det er skorstensfejeren, man skal tjekke med for at få de præcise regler.
Orkede ikke at læse alle indlæg, så jeg ved ikke, om du har fået svar på det endnu, men i komfuret på det venstre billede er den øvre del af en plade, malet med samme farve som pudsen på den nedre del. Har venner, der har præcis sådan en.
Det er ikke godkendt at mure leca, hvor røg og varme skal gå, dog kan andre dele af en ovn være i leca, som bare skal være for syns skyld.
Men dette er jo en information, som du har taget ud af luften. Henvis gerne til kilde!
Bare fordi du har arbejdet som murer, behøver det jo ikke betyde andet end at du har stablet mursten.
Jeg har lidt svært ved de der privat udformede standarder, som skjules bag dyre logins. (Ja, jeg er ikke naiv og forstår, at man vil beskytte sig mod konkurrence ved at få vores sikkert velmenende myndigheder til at arbejde med ikke-transparente standarder og øge regelbesværet, så det passer branchens allerede etablerede firmaer.)
Men det går fint at kigge i åbne BBR for at se problemerne med Leca.
BBR 5:425 Skorstene går igennem nogle krav, og LECA mangler tæthed og bestandighed.
Det er simpelthen for porøst og slipper gasser igennem. Hvis man tætner det med pudsning på begge sider, har man stadig problemet, at varmen med tiden vil få pudset til at revne og falde af, og så trænger brandgasserne ind i lecastrukturen. Et tredje problem er, at leca er cementbundet - og cement har ikke godt af at blive udsat for høje temperaturer over tid, f.eks. inde i ildstedet. Det smuldrer og mister bæreevne.
Jeg har skorstensfejeren her på fredag for at inspicere min egen skorsten (dog i stålplade), men jeg kan jo for sjov bare tjekke lidt, hvad de går ud på i dag, der kan jo være kommet en ny regel, som simpelthen kullkaster min gamle viden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.