Hej. Jeg skal åbne en væg. Det er ca. 2 lbm, der skal åbnes op. Lidt mere eller mindre afhængigt af reglenes position. Der er ca. 45/60 cm cc mellem regler i mit hus fra -68. Dette er en bærende væg, formoder jeg. Der løber to parallelle bærende vægge i størstedelen af huset og netop der, hvor jeg skal åbne op. Hovedkroppen af mit hus er 15x8 m. Disse parallelle vægge løber omtrent 7-8 lbm. Endelig er der en bærende væg, der deler køkken og stue.

Mit spørgsmål er. Hvordan skal jeg vide, hvilken dimension på bjælke/regler der skal understøtte denne åbning. Jeg har et sadeltag. 15 graders hældning. Det er et eller andet sted mellem 80-100 cm mellem spær.

Min tanke var at lime/skrue to stykker 45x195(eller 45x170)sammen, som ligger over en (eller to stykker sammenlimede/skruede) 45x70/45×95 stående regler. Alternativt købe en limtræsbjælke i passende dimension.

Jeg har bygget skure før. Og renoveret tag på garage og skur. Plejer altid at overdimensionere spær og bærende regler for en sikkerheds skyld. Men da taler vi om arealer på 10-20 kvm. Nu taler vi om mit hus og bærende vægge. Så vil gerne have lidt input, før jeg starter. Jeg kan lægge billeder og plantegning op også.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.