Vi kan jo begynde med ildstedsplanet. Eftersom ildstedet ikke har nogen vægge, skal du have et ildstedsplan rundt om hele konstruktionen. Ifølge generelle råd skal det være mindst 1 m, og fordi ildstedet er hævet, skal du lægge til halvdelen af forhøjelsen, der overstiger 40 cm. I praksis er det nok bedst, hvis hele gulvet i rummet fungerer som et ildstedsplan, præcis som på billedet. Det kan nok skyde brændende træ klart længere end 1 m...
Så det der med røggashåndteringen...
Så det der med røggashåndteringen...
Så som du ser det er det ingen problemer altså?
Claes Sörmland sagde:
Vi kan jo starte med ildstedets plan. Da ildstedet ikke har nogen vægge, skal du have et ildstedsplan rundt om hele konstruktionen. Ifølge generelle råd skal det være mindst 1 m, og da ildstedet er forhøjet, skal du lægge til halvdelen af forhøjningen, der overstiger 40 cm. I praksis er det nok bedst, hvis hele gulvet i rummet fungerer som et ildstedsplan, præcis som på billedet. Det kan nok skyde brændende træ længere end 1 m...
Så var der det med røggashåndteringen...
Jeg tror det er mere en teknisk udfordring, åbne pejse er jo ikke omfattet af emissionskravene for rumopvarmere. Men tjek hvad kommunen tillader hvor du bor angående åbne pejse. Hvis området har problemer med luftkvaliteten, så kan det være, de forbyder installation af åbne pejse. Jeg tror, de har mulighed for at gøre det.Jonas Westbom sagde:
Jeg tænker sådan, at der kræves masser af ventilationsluft, som trækker røgen ind i den kappen/skorstenen. Blandt andet for at folk skal kunne bevæge sig rundt om ildstedet uden at røgen trækkes ud i rummet.
I den store sal, som billedet viser, kan det ventilationsflow være en del af den totalt nødvendige ventilation.
Men i en villa vil det blive totalt gennemtræk.
Jeg ser det som helt uigennemførligt, undtagen muligvis den del af året, når hoveddøren og vinduerne kan stå på vid gab.
I den store sal, som billedet viser, kan det ventilationsflow være en del af den totalt nødvendige ventilation.
Men i en villa vil det blive totalt gennemtræk.
Jeg ser det som helt uigennemførligt, undtagen muligvis den del af året, når hoveddøren og vinduerne kan stå på vid gab.
Grillkåter plejer jo at have en lignende ildsted nogle gange. Der mangler man udfordringen, som kommer i et moderne hus, med at ventilationen stræber efter et undertryk i huset. Trods dette plejer det at være ret røgfyldt inde i grillkåten. Især hvis ikke alle sidder helt stille.
Lignende ildsteder findes jo nogle gange i restauranter og lignende. Jeg tror, det bliver en udfordring ikke at sode huset til med røg, når man fyrer op. Men umuligt er det selvfølgelig ikke.
Lignende ildsteder findes jo nogle gange i restauranter og lignende. Jeg tror, det bliver en udfordring ikke at sode huset til med røg, når man fyrer op. Men umuligt er det selvfølgelig ikke.
Så kan det meget vel være. Man skal selvfølgelig have en spjæld for ikke at slippe varm luft ud, når man ikke fyrer. Jeg ville alligevel gætte på, at det ikke er så svært at få røgen til at stige op og ud, når man fyrer, det er jo muligt at have en trækforbedrer, hvis der er problemer. Røgkappen er kraftigt dimensioneret i forhold til ildstedet. Men svært at vide, rigtig ærgerligt hvis man sidder med en enkubiksklump midt i rummet, som er ubrugelig.
B Bjober sagde:Jeg tænker som sådan, at det kræver masser af ventilationsluft for at trække røgen ind i kappen/skorstenen. Blandt andet for at folk skal kunne bevæge sig rundt om ildstedet uden at røgen trækkes ud i rummet.
I den store sal, som billedet viser, kan dette ventilationsflow være en del af den samlede nødvendige ventilation.
Men i en villa bliver det et totalt gennemtræk.
Jeg ser det som helt uigennemførligt, undtagen muligvis den del af året, når hoveddøren og vinduerne kan stå vidt åbne.
Ja jeg kan virkelig godt lide grillkåtefølelsen. Det bliver luftigt men stadig god kontakt med ilden. Alternativet som ikke føles lige så sejt er en kamin med gennemsyn. F.eks.: https://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Fristaaende/Tokyo
A Avemo sagde:Grillhytter har jo nogle gange en lignende ildsted. Der mangler man udfordringen som kommer i et moderne hus med at ventilationen stræber efter et undertryk i huset. Trods dette plejer det at være ret røgfyldt inde i grillhytten. Specielt hvis ikke alle sidder helt stille.
Lignende ildsteder findes jo nogle gange på restauranter og lignende. Jeg tror, det bliver en udfordring ikke at sode huset til med røg, når man fyrer. Men umuligt er det selvfølgelig ikke.
Ja det går selvfølgelig, men vil ikke installere en elektrisk ventilator. Jeg synes, man altid hører dem lidt, og det ødelægger selvfølgelig stemningen.
A ArneTW sagde:
Lidt fantasier...Jonas Westbom sagde:
Kunne man forestille sig en rund brændeovn uden bund, der dækker ildstedet, som kan hejses op i skorstenen, når man har fået gang i træk...
Bliver vel sodet, ville jeg tro.
/ATW
Jeg mener egentlig ikke, at det skulle være svært at få træk. Jeg mener mere, at det kræver så meget luft for at undgå røg og sod indeni, at det bliver en urimelig ventilation for en normal husholdning. Varmen, der ventileres ud, skal jo erstattes også. Jeg tror, det handler om mange gange mere end, hvad et normalt villa kedel eller varmepumpe giver. Jeg tror, det kræver meget mere luft end til en almindelig pejs, som normalt er dækket på mindst to sider. Derfor tror jeg, at det hurtigt bliver koldt indeni, når man fyrer i det ildsted.Jonas Westbom sagde:
Så kan det meget vel være. Man må selvfølgelig have et spjæld for ikke at slippe varmluft ud, når man ikke fyrer. Jeg ville alligevel gætte på, at det ikke er så svært at få røgen til at stige op og ud, når man fyrer, der kan jo benyttes en trækforbedrer, hvis der er problemer. Røghætten er betydeligt tiltaget i forhold til ildstedet. Men svært at vide, rigtig kedeligt hvis man sidder med en kubikmeter klump midt i rummet, som er ubrugelig.
Jeg sammenligner lidt med, når jeg svejser i garagen. Der har jeg 315mm spiro og 650w ventilator. Det bliver røgfrit, men ikke så man ville ønske at have miljøet i boligen. Og selvfølgelig falder temperaturen, når man har ventileret i nogle timer.
Ja det er virkelig en risiko. Godt input!
B Bjober sagde:Jeg mener egentlig ikke, at det skulle være svært at få træk. Jeg mener mere, at det kræver så meget luft for at slippe for røg og sod indenfor, at det bliver urimelig ventilation for en normalt husholdning. Varmen som ventileres ud skal jo erstattes også. Jeg tror det handler om mange gange mere end hvad en normal villapande eller varmepumpe giver. Jeg tror, det kræves meget mere luft end til en almindelig åben pejs, som sædvanligvis er dækket på mindst to sider.
Derfor tror jeg, at det hurtigt bliver koldt indendørs, når man fyrer i den ildsted.
Jeg sammenligner lidt med når jeg svejser i garagen.
Der har jeg 315mm spiro og 650w ventilator. Det bliver røgfrit, men ikke så man ville have det miljø i boligen. Og selvfølgelig falder temperaturen, når man har ventileret i nogle timer.
Klik her for at svare


