Hej

Jeg tænkte på at forskønne den åbne pejs og fjerne sprækker osv.
Hvad skal jeg bruge for produkter på ydersiden (hvor det ikke bliver så varmt)?
Jeg har læst om ildfast mørtel, men det tolker jeg snarere som at det skal bruges i selve den åbne pejs, rundt om skorstenen osv. Og ikke nødvendigvis udenpå hele pejsen?
Tak på forhånd
 
  • <![CDATA[Rød murstensvæg med små sprækker i fugerne omkring en pejs. Metalgitter ses ovenfor murstenene.]]>
  • Rød murstenspejs med synlige sprækker og brug for reparation.
S
Er det kun fugerne, du ønsker at forbedre?
 
S skutten11 sagde:
Er det kun fugerne du vil forbedre?
Det er sådan, jeg har tænkt i hvert fald :)
 
S
Almindeligt kalkmørtel sidder der nok nu, du kan forbedre det med nyt, skrabe fugen ud nogle centimeter for at få lidt dybde på fugen, ingen lille kage udenpå, det skal blive siddende. Der vil sandsynligvis være en nuanceændring mellem de gamle og nye fuger. Du må prøve, hvordan det ser ud, ellers bliver det meget arbejde at skrabe alle fuger ud og lægge nyt i overalt.
 
  • Synes
Stenolofanders
  • Laddar…
S skutten11 sagde:
Vanligt kalkbruk sidder det nok der nu , du kan forbedre med nyt , skrabe ud af fugen en eller nogle centimeter for at få lidt dybde på fugen , ingen lille kage udenpå, det skal sidde fast.
Der bliver nok en nuanceforandring mellem de gamle og nye fuger.
Du må prøve at se, hvordan det ser ud, ellers bliver det meget arbejde at skrabe ud af alle fuger og lægge nyt i overalt
Tak skal du have, jeg får prøve det simpelthen, og i et andet tilfælde gøre om det eller pudse over det.
 
Almindelig kalkmørtel = slækket kalk ("murkalk") + sand + vand.
 
Stenolofanders Stenolofanders sagde:
Almindelig kalkmørtel = læsket kalk ("murkalk") + sand + vand.
Eksempelvis denne? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/murkalk-weber-saint-gobain-släckt-e-10kg

Det burde vel være denne sand jeg bruger så? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/torkad-sand-weber-saint-gobain-25kg

I den åbne pejs har jeg en såkaldt energikassette med glasdør. Varmen, der kommer ud fra den åbne pejs, gør murstenene/fugerne direkte ovenover kassetten virkelig varme. Kan jeg bruge kalkmørtlen også der (varmebestandighed?) eller bør jeg bruge den anden "ildfast"?
 
S
Ingen problem skorstene mures med kalkmørtel
 
  • Synes
Silfer
  • Laddar…
Ja, den murkalk du linker til og tilsvarende fungerer fint. I modsætning til cement bliver kalkmørtel kun bedre, hvis du lader den stå blandet et stykke tid, før du murer, så bland den med vand og sand nogle dage i forvejen.

Som sagt fungerer det nok med kalkmørtel tæt på lemmen, men det kan blive for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprækker, krads rent og brug leremørtel (=ler + sand eller endnu bedre pulveriseret tegl + vand), som er ildfast. Kakelugnslera er et almindeligt handelsnavn, men ler fra en hvilken som helst grøft fungerer fint (i hvert fald hos mig).

En finesse ved både kalkmørtel og leremørtel er, at det er let at gøre om og gøre rigtigt, på en helt anden måde end med cement- og gipbaserede mørtler. Bare smør det på. Til leremørtel behøver du ikke engang handsker og beskyttelsesbriller.
 
  • Synes
Silfer
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders sagde:
Jep, den murkalk du linker til og tilsvarende fungerer fint. I modsætning til cement bliver kalkmørtel kun bedre, hvis du lader det stå blandet sammen et godt stykke tid, før du murer, så bland det sammen med vand og sand nogle dage i forvejen.

Som sagt fungerer det nok med kalkmørtel tæt ved lugen, men det kan blive for varmt. Forslag: forsøg med kalkmørtel. Hvis det revner, skrab det rent og brug leremørtel (=ler + sand eller endnu bedre pulveriseret tegl + vand), som er ildfast. Kakkelovnsler er et almindeligt handelsnavn, men ler fra en tilfældig grøft fungerer fint (i hvert fald hos mig).

En finesse med både kalkmørtel og leremørtel er, at det er let at lave om og gøre rigtigt, på en helt anden måde end med cement- og gipsbaserede mørtler. Smør bare på. Til leremørtel behøver du ikke engang handsker og beskyttelsesbriller.
Tak for det udførlige svar! :D *Toppen!
 
Hej, ved siden af skorstenen er der en mursten, der sidder løst, hvor der kommer luft fra (som det ser ud) krybekælderen. Fundamentet er i sig selv tætnet og har installeret affugter.

Jeg kan ikke forestille mig, at denne ventilation i skorstenen er nødvendig, og at jeg kan mure den til. Hvad tror I?
 
  • Mursten med en løsliggende sten ved siden af skorstenshul, mulig luftventilation fra krybekælder. Grå fuger, røde mursten, del af klinkegulv synligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.