Hej alle proffer!
Jeg er ved at hjælpe min søster med at renovere hendes hus fra 70'erne. Kælder, loft med en siporex plade på det opregulerede gulv som vi har erstattet med celleplast, gulvvarme, flydespartel.
Til det vigtige er ydervæggene. Der er opbygningen (udefra): murstensfacade, luftspalte, asfaltplade, isolering, Ac350, Treetexplader (fibretræ).
Som jeg ser det, så opfylder intet af de ovennævnte nogen dampspærrefunktion. Jeg har foreslået, at man fjerner treetexen, ac350 og sætter en rigtig dampspærre, men det synes de ikke om (for meget arbejde). Kan man nu lægge dampspærre på de eksisterende uden at rive noget ned og derefter gips?
Lidt alternativer jeg har overvejet:
* Spring dampspærren helt over?
* Regulere 45, yderligere 45 isolering, dampspærre og så gips (bygge ind ac350+treetexen)!?
* Dampspærre gips (helst ikke da det bliver besværligt med elektriciteten)
* Rive ud treetex+ac350 og derefter erstatte med (punkt 2)?
Kan I rådgive mig om, hvordan jeg kan gå videre her?
Læs man så skal ac350 (hvis det er den) ånde, treetexen ånder også?
Huset vil have ventilation (fraluft men måske FTX).
Jeg er ved at hjælpe min søster med at renovere hendes hus fra 70'erne. Kælder, loft med en siporex plade på det opregulerede gulv som vi har erstattet med celleplast, gulvvarme, flydespartel.
Til det vigtige er ydervæggene. Der er opbygningen (udefra): murstensfacade, luftspalte, asfaltplade, isolering, Ac350, Treetexplader (fibretræ).
Som jeg ser det, så opfylder intet af de ovennævnte nogen dampspærrefunktion. Jeg har foreslået, at man fjerner treetexen, ac350 og sætter en rigtig dampspærre, men det synes de ikke om (for meget arbejde). Kan man nu lægge dampspærre på de eksisterende uden at rive noget ned og derefter gips?
Lidt alternativer jeg har overvejet:
* Spring dampspærren helt over?
* Regulere 45, yderligere 45 isolering, dampspærre og så gips (bygge ind ac350+treetexen)!?
* Dampspærre gips (helst ikke da det bliver besværligt med elektriciteten)
* Rive ud treetex+ac350 og derefter erstatte med (punkt 2)?
Kan I rådgive mig om, hvordan jeg kan gå videre her?
Læs man så skal ac350 (hvis det er den) ånde, treetexen ånder også?
Huset vil have ventilation (fraluft men måske FTX).
Senest redigeret:
Ingen af dine alternativer vil være forkerte, men min tanke er, I har en væg som har fungeret i ca. 50 år, hvorfor gøre noget andet end det, der har været?
Hvis det er for isoleringens skyld og I ønsker en dampspærre, så sæt den først og 45-reglen på det.
Og hvis damptæthed skal tilføres, måske vælge en dampbremse som kan ånde lidt, det er jo svært at få helt tæt med dampspærre i et gammelt hus i forbindelse med tag og indervægge.
Hvis det er for isoleringens skyld og I ønsker en dampspærre, så sæt den først og 45-reglen på det.
Og hvis damptæthed skal tilføres, måske vælge en dampbremse som kan ånde lidt, det er jo svært at få helt tæt med dampspærre i et gammelt hus i forbindelse med tag og indervægge.
Tak for dit svar. Jeg tænker mest, at det bliver mere energieffektivt med at montere dampspærre, specielt nu når man får lidt bedre ventilation.larsbj sagde:
Intet af dine alternativer vil blive forkerte, men min tanke er, I har en væg, der har fungeret i ca. 50 år, hvorfor gøre noget andet end det, som har været?
Hvis det er for isoleringens skyld og I ønsker en dampspærre, så sæt den først og 45-reglen på det.
Og hvis damptæthed skal tilføjes, måske vælge en dampbremse, der kan ånde lidt, det er jo svært at få helt tæt med dampspærre i et gammelt hus i forbindelse med tag og indervægge.
Men man måske kan skabe mere skade end nytte ved at gøre sådanne ændringer, er jeg bange for...
Klik her for at svare