Hej!

vi har en gammel økonomibygning, som vi har tænkt os at begynde at bygge om til en mere moderne anvendelse. I dag er der flere rum, hvoraf et er 7*7m med stampet jordgulv og torpargrund.

Det naturlige spørgsmål bliver da: Hvordan skal vi gøre for at lave et nyt gulv? Skal vi lægge en sten i midten af gulvet for at få støtte til bjælkerne og derefter fastgøre de andre til den?

Hvis man skal have 7m lange bjælker, antager jeg, at det bliver ret dyrt med limtræsbjælker i den længde, og de bliver ret høje.

Forslag modtages med tak.

Skal gulvet isoleres? Træ direkte mod jord eller lige over plejer sjældent at være en vellykket kombination. Grave ud og støbe plade måske?

Jeg lagde gulv i en lade i sommer, lignende det du beskriver. Men det var lidt kortere 6x5.
Vi gravede det øverste jordlag ud (der havde gået får i laden, så det var mest formuldede halm mm) og fyldte op med ca. 1 dm singel.
Det blev 2 stk. 170x45 som bærende bjælker for reglerne. Jeg gravede en større sten ned som støtte i midten. Så spændvidden blev 2,5 m. Men egentlig burde man have støbt en sokkel. Derefter lagde jeg regler 170x46 cc 600 på det. Reglerne blev monteret mod syllestokken med bjælkesko.
Som gulv brugte jeg glatspont 120x34. Den er kun tørret til 16% men det er fint til en lade.
Trægulv konstruktion i en lade under opbygning med synlige bærende bjælker og en stige, beliggende på en grusbund med støtte sten i midten. Gulv under konstruktion i en lade med synlige træbjælker og nye gulvplanker. En rød børnestol står ved siden.

Men det kan jo tilføjes, at mit byggeri ikke skulle isoleres, men bare er et enkelt plankegulv

Tanken er, at der vil være mindst 2dm mellem underlaget og gulvet.
Det er meningen, at det skal være isoleret gulv, jeg tænkte mig at lægge 170 som reglar.

Jeg samler op denne tråd. Mit behov er noget lignende. Jeg tænkte på at bygge et apparatrum til solcelleudstyr og batteri i en del af laden. I dag er det mest rod og opbevaring der. Gulvet er af jord og lofthøjden er kun godt 2 m.

Min tanke er at grave ud og fylde op med singel eller andet kapillarbrydende. Grave ned forankringer og lægge et gulv, som derefter isoleres med celleplast. To af væggene vil være mod ydervægge. Størrelse cirka 3x2 m max. Isolering i gulv, vægge og loft samt ventilation for at holde varmen ved hjælp af spildvarme fra tingene.

Eller er det bedre at bøvle med at støbe en plade?

• Synes
isterband1337
  • Laddar…
mattiaswahlberg mattiaswahlberg sagde:
Jeg tager denne tråd op igen. Mit behov er noget lignende. Jeg tænkte på at bygge et udstyrslokale til solcelleudstyr og batteri i den ene del af laden. I dag er der mest rod og opbevaring der. Gulvet er af jord, og lofthøjden er kun lidt over 2 m.

Min tanke er at grave ud og fylde i singel eller andet kapillærbrydende materiale. Grave ned stolper og bygge et gulv op, som derefter isoleres med celloplast. To af væggene bliver mod ydervægge. Størrelse cirka 3x2 m max. Isolering i gulv, vægge og loft samt ventilation for at holde varmen med hjælp af spildvarme fra udstyret.

Eller er det bedre at kaste sig ud i at støbe en plade?

Hvordan gik det til sidst mattias?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.