Vi har et vindue, der sidder 40mm fra loftet og har brug for at skjule elinstallationer og lidt andet grimt, som totalt bygger 30mm. Er det muligt at bruge 6 eller 9mm gips i loftet? Hvor tæt skal jeg i så fald lave reglarne?
Det er klart, at det går, det er bare et spørgsmål om, hvor meget skivan flexar. Testa at lægge skivan over 2 reglar med cc60 cm og tryk lidt på den, føles det for "flexande" er det bare at sætte reglarna på 45cm eller 30cm
Jocke
Jocke
Acme - hvor svært tror du det er at skære ud? Det er ikke elrørene der bliver et problem, men klammerne som holder rørene oppe til radiatorerne til overetagen. Klammerne bygger 30mm og vi har kun 40mm spillerum til vinduet. Hvis vi altså skærer et par mm rundt om klammerne, burde det fungere.
Venter også på svar fra rørisen om der kræves nogen speciel luftspalte mellem rørene og gipspladerne?
Venter også på svar fra rørisen om der kræves nogen speciel luftspalte mellem rørene og gipspladerne?
lidt OT: jeg har været nødt til at sætte udendørs gips (9mm) i dele af gangen, da jeg byggede om, fordi gangen havde 9mm plader fra starten (standardgips dog), og der har ikke været nogen problemer med hverken maling eller tapetsering - kommer problemerne senere mon?
Jeg har sat 6mm renoveringsgips i loftet til vores nye vaskerum i kælderen. Loftshøjden er begrænset, og en del rør gjorde, at jeg forsøgte at spare på byggehøjden så meget som muligt. Jeg satte pladerne på 22x45 lægter cc300. Vanskelighederne ligger bl.a. i, at skruehovederne går igennem pladen, hvis man ikke har fået sat tilstrækkeligt mange, desuden skal man absolut være mindst to personer, gerne tre, pladerne bøjer sig voldsomt, når de skal op! Det er også svært at få samlingerne pæne, der kommer let ujævnheder, som er svære at spartle ud, men det skyldes måske den ovenliggende glespanel i mit tilfælde. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg bruge almindelig 13mm gips, men det blev alligevel nogenlunde til sidst.
Det tidligere indvendige loft var puds på rør, der var fastgjort i brædder med cirka 10mm mellemrum (glidelysning). Brædderne var (er) sømmet i gulvbjælkerne. Denne glidelysning er ikke helt jævn, hvilket kan forklare problemerne med at få pladerne helt i plan.
Hvis det kun er rørklammen, der stopper det, kan du måske erstatte dem med noget, der bygger mindre, f.eks. patentband. Ellers kan du holde den 13 mm plade op mod loftet og trykke til omtrent der, klammen sidder - så burde du få et trykmærke på bagsiden, hvor du skal skære. Skær papiret væk omkring området og skrab/grav ud med en gammel Morakniv. Hvis jeg har tolket dig rigtigt, drejer det sig om 3 mm, og så er det ikke noget problem, eller svært for den sags skyld.
Klik her for at svare