Hej!

Vi er for nylig flyttet ind i en lejlighed, og jeg er ret uerfaren med at fastgøre ting i gipsvægge. Vi lykkedes med at få en hylde/skab op i går med en ekspansionspløk (som jeg i det mindste håber sidder sikkert og fungerer som den skal). Den væg havde kun gipspladen og derefter et tomrum.

I dag forsøgte jeg at få to yderligere skabe op, bare for at indse, at væggen er anderledes efter at have boret 4 stk. 10Ø huller. Den er gips, tom, gips, tom, spånplade (cirka 55 mm før man når spånpladen, ved ikke hvor tyk). Gætter i det mindste på spånplade fra det, jeg ser gennem hullet. Dette gør, at ekspansionspløkken ikke kan anvendes, og jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg fortsætter herfra.

Skabene har beslag i form af metalplader, og det er altså disse, der skal skrues fast på væggen for derefter at få skabene hængt op på sig.

Taknemmelig for svar!

Farstatjej90
Er det enkeltgips eller dobbeltgips (to gipsplader)?
Hvis du skal hænge skabe i enkeltgips, kan du bruge typen vippeanker, eller de hedder forskellige ting.
Denne type findes også i plast. Men med disse vil væggen følge med skabet. Det holder.

Emballage og produktbillede af TOX SpAgate Pro M8mm tilt plug, brugt til montering på vægge som gips eller mursten.

Til ting som ikke er skabe, men mere som f.eks. billeder osv., vil en almindelig "rødpløk" og et hul med 5,5 mm bor være mere end tilstrækkeligt....

Det du beskriver gips+ spån tomrum gips spån.
Lyder som en skillevæg.
Det burde ikke være noget problem overhovedet at fastgøre med ekspander tomrummet er fuldgodt.
Men som sagt find ud af om det er enkeltgips eller dobbeltgips.

Nej, altså det er gips, tomt, gips, tomt, spån. Tomrummet er ikke stort nok og da jeg forsøgte at bruge tangen klikkede det, men den expanderede ikke. Antar det er enkelt, eftersom det kun er en som blev boret gennem først?
A A-Man_08 sagde:
Det du beskriver gips+ spån tomrum gips spån.
Lyder som en skillevæg.
Det burde ikke være noget problem at fastgøre med ekspander tomrummet er fuldgyldigt.
Men som sagt find ud af om det er enkelt gips eller dobbeltgips.

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Er det enkelgips eller dobbeltgips (to gipsplader)?
Hvis du skal hænge skabe i enkelgips kan du bruge typen vippanker eller de hedder forskellige ting.
Denne type, findes også i plast. Men med disse følger væggen med skabet. Det holder.

[billede]

Til sådan noget som ikke er skabe men f.eks. billeder etc. så vil en almindelig "rødplugg" og hul med 5,5mm bor være rigeligt....
Tak for tilføjelsen for billeder og sådan! Har været usikker på, hvad der gælder der. Især efter udlejeren nu ikke anbefalede sådan noget som ekspanderer (usikker på, hvordan man så skal kunne fastgøre tunge spejle, skabe, etc., men nåja).

Jeg antager enkelt? Eftersom det er en plade boret gik igennem, før hulrummet, så næste plade, tomt og så endelig spånpladen (som jeg da ikke har boret). Skal tjekke det, du foreslog!

R Rovvan sagde:
Nej, altså det er gips, tomt, gips, tomt, spån. Tomrummet er ikke stort nok og når jeg forsøgte at bruge tangen klikkede det, men den udvidede sig ikke. Antar det er nemt, eftersom det kun er en som blev boret gennem først?
Om det ikke udvider sig så lyder det som du har forkert ekspander til tykkelsen på materialet.

R Rovvan sagde:
Værdsætter tilføjelsen til tavler og sådan! Været usikker på hvad der gælder der. Særligt efter udlejeren nu ikke anbefalede sådan noget der udvider sig (usikker på hvordan man så kan få fast tunge spejle, skabe osv., menmen).

Jeg antager enkelt? Eftersom det er en plade boret gik gennem før tomrummet, så næste plade, tomt og så endelig spånpladen (som jeg da ikke har boret). Skal tjekke op det du foreslog!
Bor et hul og form en papirklip som et L det stikker du ind i hullet og trækker derefter mod dig selv indtil det stopper, hold fingrene mod væggen og løft den ud.
Mål derefter afstanden mellem finger og krokens bøj hvor har du tykkelsen på pladerne før tomrummet.

A A-Man_08 sagde:
Bor et hul og form et papirklip som et L, det stikker du i hullet og trækker mod dick, indtil det stopper, hold fingrene mod væggen og løft det ud. Mål derefter afstanden mellem finger og krogens bøjning, der har du tykkelsen på pladerne før tomrummet.
Skal teste i morgen!

A A-Man_08 sagde:
Hvis det ikke udvider sig, lyder det som om du har en forkert ekspander til tykkelsen på materialet.
Formodentlig ender den ekspanderende del midt i den anden gipsplade.

R Rovvan sagde:
Formentlig ender den ekspanderede del midt i den anden gipsplade
Hvad bruger du til ekspander?
Er dette en mellemvæg mellem to rum?

Denne side forklarer det ret godt, hvordan en skillevæg plejer at være opbygget.

A A-Man_08 sagde:
Hvad bruger du til expander?
Er dette en mellemvæg mellem to rum?
Bruger dette på billedet.

Antager man kan sige noget i den retning? Hallen/soveværelset findes "bagved"?

• Rivetang med to metalldyvler mod en hvid baggrund.
R Rovvan sagde:
Anvender dette på billedet.

Antager man kan sige noget i den retning? Hallen/soveværelset findes "bagved"?
Det er den rigtige tang til formålet.
Hvis du ser på eksemplerne på ekspander på billedet, så ser du, at den ene har en længere glat, det er sandsynligvis for dobbeltgips, trippelgips er ikke så almindeligt, at det følger med.
De plejer også at være mærket 4E eller 4D 5E, 5D osv. afhængig af, hvad det er for en diameter.
Hvis du har gips + plade, så skal du have en til dobbelt, men det kan også være, at du har brug for en anden type ekspander, hvis pladen bag gipsen er tykkere end beregnet længde.

Men hvis du har træplade bagved, kan du skrue direkte i den.

Men den ene beskrivelse lyder ikke korrekt, det plejer ikke at være gips mod regel og træplade mod rumsdelen.
men gips, træplade, stålskelet.
Som sagt bor, og se hvad der kommer ud, og mål hullet.

A A-Man_08 sagde:
Det er den rette tang til formålet.
Hvis du ser på eksemplerne på ekspander på billedet, så ser du, at den ene har en længere glat del, det er sandsynligvis til dobbeltgips, trippelgips er ikke så almindeligt at det følger med.
De plejer også at være mærket 4E eller 4D 5E, 5D osv. afhængigt af hvilken diameter det er.
Hvis du har gips + plade, så skal du have en til dobbelt, men det kan også være, at du har brug for en anden type ekspander, hvis pladen bag gipsen er tykkere end den tilsigtede længde.

Men har du træplade bagved, så kan du skrue direkte i den.

Men en beskrivelsen lyder ikke korrekt, det plejer ikke at være gips mod lægte og træplade mod rumsdelen.
uden gips, træplade stålregel.
Som sagt, bor og se hvad der kommer ud og mål hullet.
Skruerne er M5, 10Ø x 54mm, andre er typisk 62mm eller noget. De kortere er allerede brugt til hylden, som allerede er kommet op på den anden væg, som kun havde gips og hulrum.

Det er som sagt bare som jeg skriver: Gips (som synes at være 1,5 cm tyk), så et hulrum på 2 cm, så gips igen (som sandsynligvis også er 1,5 cm), så hulrum igen, så en spånplade. Ikke træ.

Spånpladen er sikkert bagsiden på den anden væg. Men hvorfor er der to gipsplader med et mellemrum imellem? Veä

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.