Jag behöver byta ut trallen runt min pool, 4x8m, dryga metern bred. Befintliga underslag, tryckt virke, har ruttnat, även trallen börjar vara dålig. Finns det något mera hållbart än tryckt virke och som går att skruva i, typ syllar?

Hur gammal är trallen?

H hultet sagde:
Jag behöver byta ut trallen runt min pool, 4x8m, dryga metern bred. Befintliga underslag, tryckt virke, har ruttnat, även trallen börjar vara dålig. Finns det något mera hållbart än tryckt virke och som går att skruva i, typ syllar?
Komposit. Håller längre och är dessutom skönare att gå på.

Knappt 10 år.

Jag vill helst ha trätrall, kan komposit fungera som underslag?

En remsa papp ovanpå reglerna så blir de inte lika blöta. Något under som inte transporterar fukt upp i regeln, om de nu har kontakt med marken/betongplattor eller liknande.
Att låta dem torka och sen måla, olja, lasera eller tjära funkar som ytterligare skydd. I alla fall om det är en bra produkt för ändamålet.

Så hur är det konstruerat idag och hur gammalt är det?

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
I dag är det underslag av tryckt virke direkt på sandig, genomsläpplig mark. Troligen 8-10 år gammalt.

H hultet sagde:
I dag är det underslag av tryckt virke direkt på sandig, genomsläpplig mark. Troligen 8-10 år gammalt.
En bra början är att inte ha virket direkt på marken. Antingen stenplattor vilket förmodligen är enklast eller stolpar. Men där ska det också vara papp emellan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.