Hej
Jeg har en mur fra 60'erne, som jeg overvejer at renovere med ny puds. Jeg har ingen erfaring med at pudse selv, men tror jeg har teorien på plads, haha.
Her kommer lidt billeder
Her ser man et tyndt lag puds, der blev lagt på for ca. 20 år siden, jeg kan nemt banke det af med borehammeren. Hullet oppe til højre støber jeg igen.
Antageligvis beton inderst og derefter tykt pudset med mørtel over.
Jeg tænkte noget i retning af dette
1. Banke det gamle yderste puds af.
2. Grunde med en slags mørtel, typisk rødgrund eller lignende.
3. Sætte pudseværk? Her er jeg usikker på, om jeg skal have pudseværk eller ej. Skal det være før grundmørtlen? Hvordan fastgør jeg det, er dybel mest almindeligt? Skal det gå over kanten?
4. Puds med en eller anden mørtel, hjælper gerne her med, hvilken.
5. Er det korrekt, at jeg skal pudse hele muren på én gang? Ellers får man en synlig forskel?
Jeg er ikke professionel, så tag det for hvad det er 😉
Jeg ville bruge cementmørtel A uden net. Grunder med en sluring, fortyndet mørtel. Hvis du kan gøre det hele vådt i vådt, er det bedst. Det er muligt at børste skarven ud ved afslut ellers og børste det nye våde ind i det tørrede senere.
Afslut med en slags murrækkefølge på toppen for at mindske risikoen for frostsprængninger.
Jeg er ikke professionel, så tag det for hvad det er 😉
Jeg ville bruge cementmørtel A uden net. Grunder med en vådsluring, fortyndet mørtel. Hvis du kan gøre det hele vådt i vådt er det bedst. Det er muligt at børste samlingen ud ved afslutningen ellers og børste det nye våde ind i det tørrede senere.
Afslut med en eller anden form for murekrone på toppen for at mindske risikoen for frostskader.
Tak for input!
Lyder jo nemt at slippe for net. Hvad er grunden til at bruge cementmørtel i stedet for pudsmørtel?
Med murekrone mener du en topsten så? Der er et jerngelænder ovenover, så det bliver svært.
Det blev lidt stavefejl. Murtækning skal det stå. Så en slags krone af muren for at forhindre vandindtrængning. Ikke nødvendigt. Men hvis du får problemer med frostsprængninger, er det løsningen.
Cementmørtel A bliver hårdt, meget hårdt. Bruger at anbefales på mure, sokler og andre konstruktioner tæt på jorden, hvor det vil være mere udsat for vejr og mekanisk påvirkning.
En løsning til murtækning er at slå nogle armeringsjern i som fæstdubbe og støbe en let skrånende krone på muren. Noget skal du jo have at lave i ferien. 😉
Det faldt af et stykke af hjørnet på muren, da jeg bankede pudset af.
Hvilken mørtel skal jeg bygge det op med? Der findes reparationsmørtel som f.eks. Weber Rep, men det koster 500 kr per sæk...
Bore i nogle tilfældige skruer eller fastgøre hønsenet, så det får fat? Tager gerne imod tips på, hvordan I ville have gjort.
Der er også nogle revner, som jeg tænkte at fræse ud og fylde?
Kør med samme brug, cementbrug A. Eller køb lidt Husfix.
Tak, alright! Bare lidt rødgrund under eller? Behøver jeg ikke have noget slags fastgørelsesmateriale? Vil jo ikke have, at det falder af i fremtiden 🙂