I
Hej,

Vi bor i et hus fra 1970, et træhus med kælder og mexitegl som facade. Indervæggene består af regelværk og 10 mm masonitplader, uden isolering.

Plantegning af hus fra 1970 med markeringer for eksisterende garderober i soveværelser, planlagt til udskiftning med moderne løsninger.

Vi planlægger at renovere to rum men skal først udskifte de gamle garderobeskabe. Tegningen er fra ejendomsmægleren og er altså ikke en rigtig byggetegning. Bag døren, ved siden af G, går skorstenen ind i væggen.

Der er to garderobeskabe på den ene side og tre på den anden. De er fra 70'erne og virker svære at modernisere, så tanken er at erstatte dem med for eksempel indbyggede IKEA-garderober.

Spørgsmålet er, hvordan man bør gribe det an? Tips?

• Synes
JonteP
  • Laddar…
D
Mit tip er at beholde de eksisterende garderobeskabe, men at renovere dørene, hvis de er grimme.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Vi havde lignende opsætning af garderober mellem to rum, jeg byggede to store garderober med skydedøre og satte ind bag-/hyldesystem.

Byggede væggene med 45x45 reglar, lister på "indersiden" af reglarne så OSB-plader kunne sættes ind mellem reglarne og derefter gipsplader udenpå, så væggen blev 70 mm tyk. Lagt selvfølgelig også isolering i væggene for lydisolering. Dybden på garderoberne gjorde jeg til 560 mm plus skydedørsskinnernes tykkelse. Den totale tykkelse blev ca. 700 mm.

I
D datja sagde:
Mit tip er at beholde de eksisterende garderobeskabe, men at renovere dørene, hvis de er grimme.
Det svære er at finde indretning som passer godt, de har ganske brogede indvendige mål, fx 56.3 cm, 35.8 cm, 76.1 cm, 55.9 cm.

Hvidt højskab med flere låger og metalhåndtag, står mod en hvid væg på et trægulv. Indvendige mål varierer.

Jeg har byttet ud til IKEA nogle gange nu, det svære er, hvis man ikke får de rigtige bredder med PAX, Platsa er lidt svagere da den er "hul".

I
Demmpa Demmpa sagde:
Vi havde lignende opsætning af garderober mellem to rum, jeg byggede to store garderober med skydedøre og satte ind bag-/hyldesystem.

Byggede væggene med 45x45 stolper, lister på "indsiden" af stolperne så OSB pladerne kunne fældes ind mellem stolperne og derefter gipsplader udenpå, så væggen blev 70 mm tyk. Lægger selvfølgelig også isolering i væggene for lyddæmpning. Dybden på garderoberne gjorde jeg til 560 mm plus skydedørsskinnernes tykkelse.
Den totale tykkelse blev ca. 700 mm.
Ja, den tanke har strejfet mig, men jeg har set mange løsninger hvor det i praksis bare bliver et rum med hyldesystem og andet fra gulv til loft. Jeg søger noget der føles mere indbygget og færdigt. Det kan sikkert også lade sig gøre her, men så gælder det om at tænke sig om og planlægge fra start, så målene bliver rigtige og passer til det system man køber, hvis det for eksempel skulle blive ELFA. Det kan blive rigtig flot, men det kræver en del planlægning.

Skydedøre bygger desuden ret meget, så jeg er ikke helt sikker på, at det bliver bedre end almindelige døre, selvom det måske føles lidt mere luksuriøst.

Jeg tænker også, at man skal bygge ind isolering, og så forsvinder der vel cirka 50 mm der også.

Spontant havde det føltes nemmere med færdige garderober, men samtidig er måske for eksempel ELFA mere fremtidssikkert. IKEA ændrer jo deres systemer lidt fra tid til anden.

F.eks. Elfa trådbackstativ findes i bredderne 350, 450 & 550 mm, findes i dybderne 435 & 535 mm.

IKEAs PAX har vel ikke skiftet formfaktor på indretningen?
Jeg skal i øvrigt ikke sige for meget, jeg plejer at købe dem brugt i stedet.

D
I Ironside sagde:
Det svære er at finde indretning, der passer godt, de har ret brogede indvendige mål, fx 56,3 cm, 35,8 cm, 76,1 cm, 55,9 cm.

[billede]
Fine synes jeg. Indretning kan man selv snedkerere, så den passer.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ossian K Olsson
I Ironside sagde:
Hej,

Vi bor i et hus fra 1970, et træhus med kælder og mexitegl som facade. Indervæggene består af reglar og 10 mm masonitplader, uden isolering.

[billede]

Vi planlægger at renovere to rum, men skal først skifte de gamle garderobeskabe. Tegningen er fra ejendomsmægleren og er altså ikke en rigtig bygningstegning. Bag døren, ved siden af G, går skorstenen inde i væggen.

Der er to garderobeskabe på den ene side og tre på den anden. De er fra 70'erne og virker svære at modernisere, så planen er at erstatte dem med for eksempel indbyggede IKEA-garderobeskabe.

Spørgsmålet er, hvordan man bør gå frem? Tips?
Jeg ville have smidt dem ud. Taget ned væggen og bygget en ny og så haft alle garderober i et af rummene.

Har haft sådan nogle indbyggede hjemme, men hadede dem. Så de røg ud og blev erstattet med PAX.

Plantegning med indtegnet køkken og soveværelser; tre områder er markeret med røde cirkler og en pil viser mulige placeringer for skabe.

Ser jo tre mulige steder (4 forskellige vægge) at have dem mod, men for at bestemme det, skal man vide mere om behov og rumstørrelser.

I
Tak for alle svar. Det går i retning af at fjerne væggen helt op til skorstenen bag dørene, indsætte nye garderober fra en eller anden producent, for eksempel IKEA PAX, og derefter lægte, isolere og gipse resten.

Væggen mod køkkenet har vi allerede haft oppe og isoleret, da vi byggede køkkenet om, så der er ingen plan om at gøre noget mere. Ydervæggen har vi heller ikke nogen planer om at ændre.

Er der noget særligt, man bør tænke på her? Det er vel primært væggene, der går langs huset, som plejer at være bærende? Dette er et Gullringshus, og ifølge naboer her i området har husene en selvbærende konstruktion, så egentlig skal ikke engang de langsgående vægge være bærende. Nogle har derfor revet også disse vægge, især i den anden del af huset, hvor stue og køkken er. Det er dog lidt forskellige huse her i området.

Jeg har gjort en del med huset tidligere, slebet gulve, lagt klinker, boret ventilation, sat OSB og gips, men har aldrig taget en hel væg ned og sat op igen, så jeg tager taknemmeligt imod alle tips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.