M mattoys sagde:
Varmförzinkat är galvaniserat, men allt galvaniserat är inte varmförzinkat.
Nej, absolut inte.

Galvanisering innebär att prylen doppas i en syralösning med zinkklorid. Sen leder man ström genom prylen så att zink-jonerna fastnar på den och bildar ett tunt zinklager. En typisk galvanisk process.

Varmförzinkning innebär att prylen doppas i flytande zink. Ingen galvanisk process är inblandad där över huvud taget.

Att även folk i branschen slänger sig med uttryck som "varmgalvanisering" betyder inte att det är något som finns på riktigt...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varmförzinkning

• Synes
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Nej, absolut inte.

Galvanisering innebär att prylen doppas i en syralösning med zinkklorid. Sen leder man ström genom prylen så att zink-jonerna fastnar på den och bildar ett tunt zinklager. En typisk galvanisk process.

Varmförzinkning innebär att prylen doppas i flytande zink. Ingen galvanisk process är inblandad där över huvud taget.

Att även folk i branschen slänger sig med uttryck som "varmgalvanisering" betyder inte att det är något som finns på riktigt...

[link]
[link]
Läser man på den engelska wikipedia sidan säger emot det:

Galvanization (also spelled galvanisation)[1] is the process of applying a protective zinc coating to steel or iron, to prevent rusting. The most common method is hot-dip galvanizing, in which the parts are coated by submerging them in a bath of hot, molten zinc.[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanization

Källan på den svenska wikipedia sidan skulle jag säga är under all kritik.
Betydligt mer gedigen lista med källor på den engelskspråkiga sidan.

• Synes
Incinerator
  • Laddar…
F
BBiltemas svar:

Hej

Detta var det svar jag fick på din fråga.

Det beror på hur det ser ut , har man kört med sten i däcken kan man ha skavt sönder gallerytan vilket kan medföra rost . har man kört med dubbdäck över och ändrat hjulen så skaver det bort emaljen och då kan rost uppkomma.
Vi har sålt ca 12 000 av produkten och ingen reklamation gällande rost problem innan.

M mattoys sagde:

Galvanization (also spelled galvanisation)[1] is the process of applying a protective zinc coating to steel or iron, to prevent rusting. The most common method is hot-dip galvanizing, in which the parts are coated by submerging them in a bath of hot, molten zinc.[2]

[link]

Källan på den svenska wikipedia sidan skulle jag säga är under all kritik.
Betydligt mer gedigen lista med källor på den engelskspråkiga sidan.
Men att doppa något i smält zink är ingen galvanisk process. Det blir inte mer galvanisk hur mycket man än kallar det så.

• Synes
Viktor S. og 2 andre
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
BBiltemas svar:

Hej

Detta var det svar jag fick på din fråga.

Det beror på hur det ser ut , har man kört med sten i däcken kan man ha skavt sönder gallerytan vilket kan medföra rost . har man kört med dubbdäck över och ändrat hjulen så skaver det bort emaljen och då kan rost uppkomma.
Vi har sålt ca 12 000 av produkten och ingen reklamation gällande rost problem innan.
"Ändrat hjulen"?
Jag hade skrivit igen och argumenterat mot skav-teorin och skrivit om löven.

Ren parentes i sammanhanget men att Biltema och motsvarade kedjor anför "inga tidigare reklamationer" som argument beror nog inte helt sällan på att folk resonerar som att "ajavafan, det var ju Biltema ... En chansning." och därför ser försäljningsstället inte sitt egna dåliga resultat. Tyvärr ...
Jag är bov själv i den kontexten.

• Synes
Incinerator og 2 andre
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
Då är väl saken klar?
Ett solklart fabrikationsfel. 😉

• Synes
Incinerator
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
skaver det bort emaljen och då kan rost uppkomma
De kan gärna förklara vilken emalj de syftar på...

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
En standard-undanflykt, förmodligen osanning.
Jag köpte ett bryggbeslag som var undermåligt och leverantören sa: vi har sålt över 50000 sådana och aldrig haft några problem.
Om det stämmer har dom sålt detta till hälften av alla Sveriges bryggor, och 3000 st om året sålänge dom funnits.
Jag fick göra om produkten för att komma vidare med mitt projekt i tid.

C
M mattoys sagde:
Luigi Galvani skulle inte vara nöjd med den definitionen 😆

• Synes
Viktor S. og 1 anden
  • Laddar…
För att förvirra mer.
All form av zink på järn skapar ett galvaniskt skydd.

• Synes
PFO og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Men att doppa något i smält zink är ingen galvanisk process. Det blir inte mer galvanisk hur mycket man än kallar det så.
Det ger fortfarande ett galvaniskt skydd.

• Synes
  • Haha
PFO og 2 andre
  • Laddar…
F
Jag svarade dom tidigare att det ej är någon biltrafik. Fick detta:

"Tyvärr är detta väldigt okänt problem för oss du får väl kolla med varuhuset om man kan få ett nytt galler tyvärr är detta inget känt problem.

En liten fråga.
Det är inte så att du har något kemiskt i närheten? spabad? eller pool eller något sådant ? Ser ut som det är lite prickar på som kommer som ytlig rost.

Det bästa du kan göra är att tala med ditt lokala varuhus och ta med bilderna och visa."

Jag får leva med det, har ju gjutit den och allt så plockar inte upp den direkt. Har en 2h tur o retur till butiken så kör inte dit ens ärende.

F Fideliox sagde:
Jag får leva med det, har ju gjutit den och allt så plockar inte upp den direkt. Har en 2h tur o retur till butiken så kör inte dit ens ärende.
Jag skulle absolut inte ge mig så lätt. Jag skulle hävda att varan är felaktig och kräva omleverans jämte 5 kap. 1 § samt 5 kap. 6 § konsumentköplagen och sedan ta förhandlingen därifrån.

Screenshot_2026-06-04_13-44-20.png

Screenshot_2026-06-04_13-39-00.png

• Synes
Incinerator
  • Laddar…
F Fideliox sagde:
Jag svarade dom tidigare att det ej är någon biltrafik. Fick detta:

"Tyvärr är detta väldigt okänt problem för oss du får väl kolla med varuhuset om man kan få ett nytt galler tyvärr är detta inget känt problem.

En liten fråga.
Det är inte så att du har något kemiskt i närheten? spabad? eller pool eller något sådant ? Ser ut som det är lite prickar på som kommer som ytlig rost.

Det bästa du kan göra är att tala med ditt lokala varuhus och ta med bilderna och visa."

Men vad är det för liten juvel de har satt på att sköta kundkontakter?
Varför kan vederbörande inte stava eller formulera sig, varför börjar han eller hon flumma rundor om vad de har sett eller inte sett innan och varför spånar de om en massa långsökta teorier som inte hjälper någon?
Måste ju vara en praktikant ...

• Haha
  • Synes
Incinerator og 1 anden
  • Laddar…
H HJ-C sagde:
Måste ju vara en praktikant ...
Jag tycker det låter som tämligen normal standard för första linjens kundbortmotare, förlåt kundsupport, tyvärr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.