Hej,

Jag har ett Myresjöhus byggt 1952 och undrar lite kring dess konstruktion och stomme. Som synes i bilderna nedan står det ”system plank” vilket väl torde tyda på att stommen är av just spontat plank. Samtidigt refereras det till reglar/regelverk och jag tycker att 1,5” spontat plank låter väldigt klent. Någon som har koll på hur man ska tolka ritningarna?

Nästa fråga är om väggarna är uppbyggda av fabriksbyggda moduler eller om ett kataloghus på 50-talet snarare var en byggsats med färdigkapat virke?

Upphovet till frågorna är utöver nyfikenhet att jag behöver fixa tilluftsventiler och funderar kring placeringen.

IMG_2541.jpeg
IMG_2542.jpeg
IMG_2543.jpeg

Stående en och en halv tums spont med torv isolering utvändigt verkar enkelt, stadigt och lätt att sätta hålsågen eller sticksågen i vid håltagning.

Du har ju dessutom en utmärkt separat skriftlig beskrivning av konstruktionen om du tycker det är svårt att tyda texten på konstruktions ritningen.

F fribygg sagde:
Stående en och en halv tums spont med torv isolering utvändigt verkar enkelt, stadigt och lätt att sätta hålsågen eller sticksågen i vid håltagning.

Du har ju dessutom en utmärkt separat skriftlig beskrivning av konstruktionen om du tycker det är svårt att tyda texten på konstruktions ritningen.
Absolut, hålsågen lär nog inte gå allt för varm. Reagerar mest på att 1,5 tum känns klent och undrar därför om det även finns stående reglar i stommen som bidrar till bärigheten eller om det bara är horisontella reglar för att skapa plats för isolering.

Finns en tråd om en kille som lyckades sätta hålsågen rakt i skarven mellan två väggelement, därav min fråga om moduler.

Titta på konstruktionsritningen, ser du nån stående regel?

F fribygg sagde:
Titta på konstruktionsritningen, ser du nån stående regel?
Nej. Å andra sidan förstår jag inte hur en stående regel skulle ritats utan att skymma allt annat i väggen.

Kolla då den skriftliga beskrivningen, finns det nån stående regel i ytterväggen i den?

Om du tvivlar på konstruktionsritningen och den skriftliga beskrivningen och ändå funderar på om det finns stående reglar i väggen återstår det väl bara att öppna väggen och kolla..

F fribygg sagde:
Kolla då den skriftliga beskrivningen, finns det nån stående regel i ytterväggen i den?
Du får det att låta glasklart, men där står bara ”reglar”. Framgår inte huruvida de är stående eller liggande.

M mounk sagde:
Du får det att låta glasklart, men där står bara ”reglar”. Framgår inte huruvida de är stående eller liggande.
Det framgår tydligt av konstruktionsritningen vilket håll reglarna sitter på.

F fribygg sagde:
Det framgår tydligt av konstruktionsritningen vilket håll reglarna sitter på.
Då tackar jag så hemskt mycket för hjälpen med att tyda konstruktionsritningen.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Är fortfarande nyfiken på om ett så gammalt kataloghus levererades i färdiga väggmoduler. Någon som vet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.