Hej!
Hvilken opbygning af bjælkelag var almindelig i 50'erne for suterrænshuse?
Pladsstøbte bjælkelag med træ-mønster fra form ses i kælderen, har I nogle tips til, hvordan det kan tænkes at være opbygget?
Er ikke interesseret i svar som "men åbn gulvet og kig?" Dette er kun planlægningsstadiet på en ejendom jeg ikke ejer.
Hvilken opbygning af bjælkelag var almindelig i 50'erne for suterrænshuse?
Pladsstøbte bjælkelag med træ-mønster fra form ses i kælderen, har I nogle tips til, hvordan det kan tænkes at være opbygget?
Er ikke interesseret i svar som "men åbn gulvet og kig?" Dette er kun planlægningsstadiet på en ejendom jeg ikke ejer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Rigtig mange 50'er-huse, terrænhuse eller med almindelig kælder, har pladsstøbte armerede betonlofter. Træmønsteret, du ser, er fra støbeformen. På oversiden er der normalt strøgulve (ca. 2x3 tommer) af træ. Betonen står for al bæring. En god konstruktion hvor betonloftet også fungerer som varmemagasin.
Tak for svar! Så er der sandsynligvis spildevandsrør indstøbt i betonen, hvis opreguleringen plejer at være 2-3 tommer. Dvs ved renovering af badeværelse med nye placeringer skal man måske regne med at bore direkte ned i kælderen og placere røret der?J justusandersson sagde:Rigtig mange 50'er-huse, soutteräng eller med almindelig kælder, har pladsstøbte armerede betonlofter. Træmønstret du ser er fra støbeformen. På oversiden er der normalt opregulerede (ca. 2x3 tommer) trægulve. Betonen står for al bæring. En god konstruktion, hvor betonloftet også fungerer som varmemagasin.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad mener du med "spillvattengrodor"? Vandlås?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det tror jeg ikke var almindeligt at man støbte sådanne knudepunkter ind. I hvert fald ikke i småhuse. Da jeg lavede byggepraktik, brugte man stadig støbejernsafløbsrør og jeg kan ikke mindes noget sådant. Jeg tror, at man længst muligt forsøgte at undgå at støbe samlinger ind.
Klik her for at svare