9,014 læst ·
18 svar
9k læst
18 svar
4mm Fyrretræsfinér eller 3mm Hårdplade?
Side 1 af 2
Skal bygge en slagport og tænkte have en form for plademateriale på begge sider + panel på ydersiden. Har kigget på plyfa og board og plyfa er 4 gange dyrere, men er det 4 gange bedre end hårdboarden? Jeg vil ikke have tykkere plade end 5mm på hver side af porten, både på grund af vægten og tykkelsen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Board på BEGGE sider om ramvirket og at du fylder rammen med frigolit som limes mod boarden (mange planker og skruetvinger) derefter kan du sømme panel på ydersiden.
Board er bedre end plywood til en dør. Tager du oliehærdet så klarer den fugt bedre.
Protte
Board er bedre end plywood til en dør. Tager du oliehærdet så klarer den fugt bedre.
Protte
Så måske må jeg også lige hoppe ind og få en gratis tur på denne tråd lidt? Også jeg overvejer at bygge slagporte til garagen. Indefra regnet havde jeg tænkt mig:
1 - Plade
2 - Ramme af regler med celleplastisolering
3 - Plade
4 - Plade af sporet krydsfinér
Ca mål: 200 x 120 cm
Er det nok med 4-5 mm tykkelse? Jeg tænker på risikoen for at døren buer på midten. Men det bliver måske ikke noget problem, hvis man limer celleplasten på begge sider. Jeg overvejede 12mm k-plyfa, men det er måske unødvendigt. Ligesom TS vil jeg gerne holde vægten nede. Jeg havde ikke tænkt at have nogen tværslå, hverken horisontalt eller diagonalt, hvis det kan undgås.
Rammen havde jeg tænkt at lave af limede regler, 45x95 som jeg så høvler ned til 40x80 eller deromkring. Jeg tænkte, at de skal høvles efter limning for at få dem helt lige. Er denne dimension også overdrevet?
Pladen - ja, der plejer vel at være en sådan i yderdøre, og jeg tænkte, at det vil være godt for stivheden. Men det er måske også unødvendigt? Board på begge sider virker både nemmere og sandsynligvis billigere. Også denne burde jo tjene som en "kæmpe-sømplade".
vagabondo - hvad er størrelsen på din(e) dør(e)?
Når det gælder rammen, overvejede jeg at gøre den "dobbelt", så jeg får ind 80 mm (2x40 mm) celleplast, som jeg lægger overlappende. Den sporede krydsfinér tænkte jeg mest som en nem måde at få en yderside, der ser okay ud.
1 - Plade
2 - Ramme af regler med celleplastisolering
3 - Plade
4 - Plade af sporet krydsfinér
Ca mål: 200 x 120 cm
Er det nok med 4-5 mm tykkelse? Jeg tænker på risikoen for at døren buer på midten. Men det bliver måske ikke noget problem, hvis man limer celleplasten på begge sider. Jeg overvejede 12mm k-plyfa, men det er måske unødvendigt. Ligesom TS vil jeg gerne holde vægten nede. Jeg havde ikke tænkt at have nogen tværslå, hverken horisontalt eller diagonalt, hvis det kan undgås.
Rammen havde jeg tænkt at lave af limede regler, 45x95 som jeg så høvler ned til 40x80 eller deromkring. Jeg tænkte, at de skal høvles efter limning for at få dem helt lige. Er denne dimension også overdrevet?
Pladen - ja, der plejer vel at være en sådan i yderdøre, og jeg tænkte, at det vil være godt for stivheden. Men det er måske også unødvendigt? Board på begge sider virker både nemmere og sandsynligvis billigere. Også denne burde jo tjene som en "kæmpe-sømplade".
vagabondo - hvad er størrelsen på din(e) dør(e)?
Når det gælder rammen, overvejede jeg at gøre den "dobbelt", så jeg får ind 80 mm (2x40 mm) celleplast, som jeg lægger overlappende. Den sporede krydsfinér tænkte jeg mest som en nem måde at få en yderside, der ser okay ud.
Hej!
Størrelsen på dørbladene bliver 204cmx120cm, og rammen har jeg også bygget af 45x95 (vendelimmet). Jeg vil have en aflang glasrude i midten af hvert blad, så jeg skal nok have nogle regler at sømme/klæbe på og har derfor tænkt at sætte almindelig isolering ind i stedet for flamingo, men jeg kan have taget fejl?
Plast eller ikke - det føles lidt overkill for en garageport, tror jeg. Men på den anden side, bliver det nok fugtigt, når man kører bilen ind om vinteren, og det er en opvarmet garage. Hvis man lægger plasten under boardet, hvordan skal man så klistre det til rammen?
Måske bør man ringe Edsbyn alligevel..
Størrelsen på dørbladene bliver 204cmx120cm, og rammen har jeg også bygget af 45x95 (vendelimmet). Jeg vil have en aflang glasrude i midten af hvert blad, så jeg skal nok have nogle regler at sømme/klæbe på og har derfor tænkt at sætte almindelig isolering ind i stedet for flamingo, men jeg kan have taget fejl?
Plast eller ikke - det føles lidt overkill for en garageport, tror jeg. Men på den anden side, bliver det nok fugtigt, når man kører bilen ind om vinteren, og det er en opvarmet garage. Hvis man lægger plasten under boardet, hvordan skal man så klistre det til rammen?
Måske bør man ringe Edsbyn alligevel..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
jac sagde:Så må jeg måske også tillade mig at hoppe ind og tage en gratis tur på denne tråd lidt? Også jeg overvejer at bygge svingporte til garagen. Indefra tænkt havde jeg forestillet mig:
1 - Plade
2 - Ramme af reglar med cellplastisolering
3 - Metalplade
4 - Plade af sporet krydsfiner
Ca. mål: 200 x 120 cm
Den konstruktion risikerer at slå sig, blive skæv eftersom det ikke er symmetrisk.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Hvis man ikke limer boardet mod noget (frigolit), vil det boble sig. Man kan sætte tæt med reglar, men så bliver der kuldebroer.vagabondo sagde:Hej!
Jeg har måske nogle reglar, jeg skal sømme/limme på, og har derfor tænkt på at sætte almindelig isolering ind i stedet for frigolit, men jeg kan måske tage fejl?
Plast eller ej - det føles lidt overkill til en garageport, tror jeg. Men på den anden side, det vil nok blive fugtigt, hvis man kører bilen ind om vinteren, og det er en opvarmet garage.
Frigoliten har flere funktioner end bare en god isolering.
Board + frigolit bliver rimelig diffusionstæt.
Protte
Jo, det havde måske været det nemmeste, og desuden ville porten så komme på plads inden for rimelig tid.vagabondo sagde:Hej!
Størrelsen på dørbladene bliver 204cmx120cm, og rammen har jeg også bygget af 45x95 (vendelimmet). Jeg kommer til at have en aflang glasrude i midten af hvert blad, så jeg skal nok have nogle reglar at sømme/limme på, og har derfor tænkt at sætte almindelig isolering i stedet for frigolit, men jeg har måske fejl?
Plast eller ej - det føles lidt overkill for en garageport, tror jeg. Men på den anden side, så vil det blive fugtigt, hvis man kører bilen ind om vinteren, og det er en opvarmet garage. Hvis man lægger plasten under boarden, hvordan skal man så lime den til rammen?
Man burde måske ringe til Edsbyn alligevel..![]()
Men det er ikke lige så SJOVT, og desuden har jeg motiveret købet af en bordrundsav med de penge, jeg sparer(?). Det er jo ABSOLUT nødvendigt for at kunne klø reglarne, som skal vendelimmes til rammen.
Plasten vil jo blive klemt mellem rammen og boarden, så det burde være nok at klamre eller tape den, så den ligger på plads, mens boarden sættes på plads. Derefter kan man skære det overskydende af, som stikker ud.
Men hvis jeg forstår Prototypen rigtigt, så ville fugtspærring være overkill eller endda helt unødvendigt, hvis man bruger board + celleplast. Men selv en dør kan vel mugne indvendigt lige så godt som en væg?
Hmm... tak for påmindelsen. Rigtigt så følsomt troede jeg ikke det var, men det var godt, at jeg slap for at opdage det selv om et år eller så.prototypen sagde:
Jeg bør altså have samme materiale på begge sider af rammen. Hvordan gør man så med den sporrede krydsfiner? Panel burde jo have samme effekt, det bevæger sig vel endnu mere end krydsfiner, som bør være ret formstabil. Jeg havde tænkt at have indersiden helt glat. Måske sporret krydsfiner der også med "bagsiden" udad da? Men det virker lidt unødvendigt.
Board virker jo bedre end den 12mm krydsfiner, jeg først havde tænkt med hensyn til vægten. Boarden bør vel være betydeligt lettere? Pladen, er den helt unødvendig?
hej!
Jeg kommer nok til at køre med board på begge sider og cellplast imellem - meget lettere ift. plywood.
Men hvor køber man tyndere panel end 17mm, som normalt findes i handelen. På købporte er der god tyndere panel, det ser ud til at være omkring 10mm.
Jeg kommer nok til at køre med board på begge sider og cellplast imellem - meget lettere ift. plywood.
Men hvor køber man tyndere panel end 17mm, som normalt findes i handelen. På købporte er der god tyndere panel, det ser ud til at være omkring 10mm.
Kunne man ikke bare... (nu tænker jeg bare højt og lidt spontant) ... save strimler af typ 10mm krydsfiner. Så limer eller skyder man disse "ribber" fast udenpå boardet? Det burde få samme udseende som sporet krydsfiner, bare med mindre vægt. Jeg tænkte at male ydersiden hvid, så der burde ikke kunne ses nogen forskel. Desuden kan man jo afrunde kanterne på "ribberne" med en fræser for at få det lidt blødere.
Bliver der problemer med, at døren vrider sig med dette på ydersiden, hvis der ikke er tilsvarende på indersiden, tro?
Jeg må nok tage en tur til bræddegården, jeg har aldrig kigget så nøje på, hvilke typer af board der findes.
Er det typ masonit der menes eller en anden variant? (f.eks.: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx)
Lidt tykkere burde det måske være... eller ikke?
Bliver der problemer med, at døren vrider sig med dette på ydersiden, hvis der ikke er tilsvarende på indersiden, tro?
Jeg må nok tage en tur til bræddegården, jeg har aldrig kigget så nøje på, hvilke typer af board der findes.
Er det typ masonit der menes eller en anden variant? (f.eks.: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx)
Lidt tykkere burde det måske være... eller ikke?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Virksomheden Masonite fremstiller board, nu om dage er der flere producenter af board.
Hvis man sømmer panelet på ydersiden, sidder det ikke stærkere end at sømmet bøjes i stedet for at trække dørbladet skævt.
Skal man lægge strimler på, så lim ikke, skyd blot.
Protte
Hvis man sømmer panelet på ydersiden, sidder det ikke stærkere end at sømmet bøjes i stedet for at trække dørbladet skævt.
Skal man lægge strimler på, så lim ikke, skyd blot.
Protte
Jo jeg ved, at Masonite egentlig er et firmanavn, lidt begrebsforvirring der. For mig er masonit den klassiske tynde board, som vel oprindeligt blev produceret af firmaet Masonite. Jeg har nu læst lidt bedre op og forstået, at det burde fungere med sådan. Først troede jeg, at det var noget andet, du mente, eftersom jeg troede, dette kun var noget, der blev brugt på indvendige vægge "før i tiden". Jeg har aldrig brudt mig om det, men jeg ved egentlig ikke hvorfor. På det rette sted er det måske ikke så dumt.
Efter hvad jeg forstår, er det bedste oliehærdet board (aka oliehærdet masonit), som almindeligvis er 3,2 mm tyk. Denne synes også at blive brugt på træbåde og går tilsyneladende fint at både male og lakere, altså ingen problemer med det. (Navnet oliehærdet antydede for mig, at den måske ville være så afvisende, at den var svær at male.)
Passende panel (i stedet for sporet krydsfiner) har jeg ikke kigget efter endnu. Der findes jo forskellige varianter, som primært er tænkt som brystpanel indendørs. Sådan burde jo være ret tynd, men det er måske den, der er 17mm? Jeg havde tænkt mig at tage til Beijer nu til frokosten og kigge lidt på, hvad de har.
Efter hvad jeg forstår, er det bedste oliehærdet board (aka oliehærdet masonit), som almindeligvis er 3,2 mm tyk. Denne synes også at blive brugt på træbåde og går tilsyneladende fint at både male og lakere, altså ingen problemer med det. (Navnet oliehærdet antydede for mig, at den måske ville være så afvisende, at den var svær at male.)
Passende panel (i stedet for sporet krydsfiner) har jeg ikke kigget efter endnu. Der findes jo forskellige varianter, som primært er tænkt som brystpanel indendørs. Sådan burde jo være ret tynd, men det er måske den, der er 17mm? Jeg havde tænkt mig at tage til Beijer nu til frokosten og kigge lidt på, hvad de har.
Som jeg troede, så ser det ud til, at der findes noget 12 mm tykt, primært beregnet til sauna og brystpanel, men det spiller vel ingen rolle, hvad producenten havde tænkt i dette tilfælde. Det meste ser jo alligevel ud til at være gran eller fyrretræ. Her findes nogle:vagabondo sagde:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56180
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tra/Inomhuspanel/Default.aspx
Men de fleste handlere har vel lignende. (De færdige MDF paneler bør du nok undgå