Har et eksisterende tag (pladetag på 4cm lægter + 6x4cm reglar på cc60.) Taget har målene 520x320cm, som hviler på en kraftig bærende bjælke på min garage.
Nu skal jeg skifte dem til kraftigere for at isolere samt sætte indvendigt tag.
På grund af begrænsninger med ståhøjde ønsker jeg at bruge 45x95mm bjælker på cc60 (kan lime 2 sammen, hvis nødvendigt).
Det bliver så 9 bjælker, som hver er 320cm lange på cc60 (285cm til hammerbåndet, som de hviler på).
Er 45x95 tilstrækkelige? Se den meget enkle skitse.
Nu skal jeg skifte dem til kraftigere for at isolere samt sætte indvendigt tag.
På grund af begrænsninger med ståhøjde ønsker jeg at bruge 45x95mm bjælker på cc60 (kan lime 2 sammen, hvis nødvendigt).
Det bliver så 9 bjælker, som hver er 320cm lange på cc60 (285cm til hammerbåndet, som de hviler på).
Er 45x95 tilstrækkelige? Se den meget enkle skitse.
Medlem
· Södermanland
· 5 indlæg
De fleste udestuetage, der bygges af amatører, er bygget på den måde. Men jeg mener, at det er lidt for spinkelt med 95x45.
Jeg ville gå op til mindst 120x45, men gerne 145x45 (mindste dimension for terrasser), og afhængigt af tagets hældning måske mindske afstanden til cc 300 mm.
Sne er tungt og har knækket mange udestuer i løbet af de sidste 2 vintre.
Jeg ville gå op til mindst 120x45, men gerne 145x45 (mindste dimension for terrasser), og afhængigt af tagets hældning måske mindske afstanden til cc 300 mm.
Sne er tungt og har knækket mange udestuer i løbet af de sidste 2 vintre.
Hældningen er 10cm på hver 50cm. Lægterne er allerede på plads, så jeg lader dem helst blive, ellers var den idéen god.
95x45 er altså rimelig OK, og hvis jeg så også skulle lime sammen så måske 4-5 af dem bliver dobbelte så skal det vel være roligt... (?)
95x45 er altså rimelig OK, og hvis jeg så også skulle lime sammen så måske 4-5 af dem bliver dobbelte så skal det vel være roligt... (?)
Medlem
· Södermanland
· 5 indlæg
Det fungerer sikkert godt, hvis du gør sådan, men jeg synes alligevel, du bør bruge lidt grovere tømmer.
Klik her for at svare