Hej!

Forsøgte at bruge træguidens lommeguide for at finde ud af, hvor langt mellem stolperne jeg kan på et cykelskur.

Skurets mål
Mål 4 meter x 2,10 meter

Holder en 45x220 4 meter mellem stolperne? Eller hvor langt holder den? Tænkte at bruge 2 stk. sammen skruet 120 eller 95 som stolper.

bor i det nordlige Sverige

måske har nogen en god lommeguide et sted?

Nej, i dine områder fungerer 45x220 C 24 med 4 m spændvidde ikke. Det vil bøje meget ned. Sætter du en stolpe på midten kan du bruge 45x145.

J justusandersson sagde:
Nej, i dine trakter fungerer ikke 45x220 C 24 med 4 m spændvidde. Det vil bøje ned rigtig meget. Hvis du sætter en stolpe i midten, kan du bruge 45x145.
tak for svar! Findes der et sted, hvor man kan beregne dette nemt? Jeg vil gerne vide, hvilken limtræsbjælke jeg har brug for til dette. Jeg vil virkelig ikke have en stolpe i midten. Samt hvad der kræves for stolper, der holder limtræsbjælken oppe.

90x225 er tilstrækkelig til en limtræsbjælke. Stolper kan være limtræ 90x90, hvis du vil have det pænt, ellers går det fint med dobbelte skrue-limede 45x95 C 24. Jeg kender ingen steder, hvor du kan beregne dette selv på en enkel måde. De fleste sådanne hjælpemidler plejer at være til konventionelt designede bygninger med sadeltag, ikke cykelskure.

J justusandersson sagde:
90x225 er tilstrækkeligt til en limtræsbjælke. Stolper kan være limtræ 90x90, hvis du vil have det pænt, ellers går det fint med dobbelte skrue-limede 45x95 C 24. Jeg kender ingen steder, hvor du selv kan beregne dette på en simpel måde. De fleste af sådanne værktøjer er normalt beregnet til konventionelt udformede bygninger med sadeltag, ikke cykelskure.
tak for info ! Fandt en dimensionsguide på XL bygg som https://www.butik.xlbygg.se/hoor/ap...e6e169c218/Dimensioneringstabeller limträ.pdf

under tabel 8d som gav mig 90x225 så det kan jo være et fremtidigt tip.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.