Tænkte smække op furuplywood som overflade på køkkenvæggene i sommerhuset. Væggene består i dag af spånplade (sømmet), så plywooden har ikke nogen egentlig "pladefunktion", men kun æstetisk.

Tænkte i starten at jeg skulle bruge 4mm plywood, men overvejer om 7mm måske er bedre? Ved ikke helt, hvordan jeg skal resonere omkring tykkelsen, andet end at 4mm føles lidt slasket.

For at sætte dem op tænkte jeg at lægge lidt lim på og derefter skyde dem fast med 18g-dykkert. Er det nok med nogle sporadiske strenge, eller skal jeg smøre lim over hele overfladen?

Nogen der har lavet noget lignende og kan råde i en retning?
 
Men er krydsfiner så flot egentlig?
Hvorfor ikke rigtig fyrretræspanel, gerne hvidvokset!
 
Er lidt doven også, går hurtigere at smække op end panel tænkte jeg ;) Og tænkte desuden at matche ved at lave lågerne og skuffefronter i Plywood.
 
Der er ret stor forskel mellem 4 og 7 mm krydsfiner. 7 mm har jeg brugt til spejle i skydedøre uden problemer. Lim er skidt. Brug det ikke, medmindre du skal.
 
Det blev 4mm til slut. Føltes helt ok selvom den var ret slatten. Men der var næsten 150:- forskel pr. plade i forhold til 7mm.

Kompenserede med lidt flere dyckert ;)

Væg med monteret 4mm finerplade, ved siden af væg med brun træfiberplade. Loftet består af hvide træpaneler. Ændringer i renovering vises.
 
  • Synes
sarsag og 2 andre
  • Laddar…
D DejvidK sagde:
Det blev 4mm til sidst. Føltes helt ok, selvom den var ret slatten. Men forskellen var næsten 150,- per plade i forhold til 7mm.

Kompenserede med lidt flere dyckert ;)

[billede]
Hej!

Hvordan gjorde du ved samlingerne mellem pladerne? Der skal jo være et par mm i afstand, hvis jeg har forstået det rigtigt, blev det pænt?

Mvh
Johan
 
Satte skiverne klods op ad hinanden uden sprække. Både limede og skød dem fast med et generøst antal dykkere, så er ikke direkte bekymret for, at det ikke skal fungere.

Fandt et billede, hvor du kan se en samling. Er tilfreds med udseendet! Der er nu også kommet dæksider i 15mm plywood, og jeg skal begynde med lågerne i weekenden, også disse i plywood ;)

Sort køkkenbord med vask og kogeplader, installeret mod lyst trævæg. En kasse og rengøringsmidler ses på bordet. Skab under bord afslører værktøjer.
 
  • Synes
33Niklas og 1 anden
  • Laddar…
D DejvidK sagde:
Sat skiverne klods op uden sprække. Både limede og skød dem fast med et generøst antal dykkere, så jeg er ikke ligefrem bekymret for, at det ikke skal fungere.

Fandt et billede, hvor du kan se en samling. Er tilfreds med udseendet! Har nu også tilføjet dæksider i 15mm krydsfiner og skal begynde på lågerne til weekenden, også disse i krydsfiner ;)

[billede]
Flot! Tror jeg gør det samme.

Mvh
Johab
 
  • Synes
DejvidK
  • Laddar…
D DejvidK sagde:
Satte skiverne klods op uden sprække. Både limede og skød fast dem med et generøst antal dykkere, så er ikke direkte bekymret over, at det ikke skal fungere.

Fandt et billede, hvor du kan se en samling. Er tilfreds med udseendet! Har nu også fået dæksider i 15mm krydsfiner og skal begynde med lågerne til weekenden, også disse i krydsfiner ;)

[billede]
Er dit hus altid opvarmet? Har fået råd om at have tommestok Tykkelse mellemrum mellem alle plader for at have en bevægelsesfrihed? Bør man være bekymret for det, hvis man vil opvarme huset mindst én gang om måneden?
 
Vil helst have de kloss ann, og pladen er 15 mm, og de er eneste plademateriale. Sen er de dampbremse og 95 plus 45 träfiberiso.
 
K kentyts sagde:
Er dit hus altid opvarmet? Fået råd om at have tumstocks Tjocklek sprække mellem alle plader r at have et bevægelsesrum? Bør man være bekymret for det, hvis man i det mindste vil opvarme huset hver måned?
Ja, altid opvarmet, men kun vedligeholdelsesvarme i længere perioder om vinteren. Ingen problemer overhovedet indtil videre.
 
Okay! Tak for svaret. Og så har du monteret krydsfinerne tæt mod hinanden samt også uden sprække op mod loft og gulv? Har dine plader siddet oppe i et år?

Fik senest anbefaling fra beijer om, at 1 mm sprække anbefales for bevægelsesfrihed ved udvidelse.
 
Tæt mod hinanden, men med sprække mod gulv og loft, da dette er skjult af lister/køkkenskabe. Har siddet oppe i tre år nu :)
 
  • Synes
Zyrez og 1 anden
  • Laddar…
D DejvidK sagde:
Tæt mod hinanden, men med mellemrum mod gulv og loft, da dette er skjult af lister/køkkenskabe. Har siddet oppe i tre år nu :)
Fedt! Hvad brugte du for skruer/søm? Forborede du?
 
Og hvilke lister kørte du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.