4,574 læst ·
18 svar
5k læst
18 svar
260 HEA bjælke på 115x155 limtræssøjle?
Hej!
Vi er i gang med at renovere vores hus fra 1975, en 1,5 plans villa. Villaen står på en støbt plade, hvor man har indstøbt dobbelte 45x70 reglar til bærende væg i betonen. Nu har vi revet bærende væg mellem køkken og stue ned, den var kun opbygget med 45x70 reglar samt gips på begge sider.
Vi har været i kontakt med en konstruktør, som foreslår, at vi skal erstatte den bærende væg med en 260 HEA-bjælke. Bjælken skal hvile på 2 stk. 115x115 limtræssøjler på hver side. Den ene søjle vil få en punktlast på cirka 8 ton (80Kn).
Nu til mit spørgsmål. Er det tilstrækkeligt at have 115x115 søjler til dette? Vi har også revet op i bjælkelaget cirka 1x1M og forstærket med ca. 10 cm beton og 12 mm armering, hvor søjlen skal stå.
Vi er i gang med at renovere vores hus fra 1975, en 1,5 plans villa. Villaen står på en støbt plade, hvor man har indstøbt dobbelte 45x70 reglar til bærende væg i betonen. Nu har vi revet bærende væg mellem køkken og stue ned, den var kun opbygget med 45x70 reglar samt gips på begge sider.
Vi har været i kontakt med en konstruktør, som foreslår, at vi skal erstatte den bærende væg med en 260 HEA-bjælke. Bjælken skal hvile på 2 stk. 115x115 limtræssøjler på hver side. Den ene søjle vil få en punktlast på cirka 8 ton (80Kn).
Nu til mit spørgsmål. Er det tilstrækkeligt at have 115x115 søjler til dette? Vi har også revet op i bjælkelaget cirka 1x1M og forstærket med ca. 10 cm beton og 12 mm armering, hvor søjlen skal stå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af, hvor lang den er. Er den 2,5 m lang, så klarer den ca. 140 kN. Kapaciteten aftager kvadratisk med længden. Der findes et begreb, der hedder knæklængde, som man beregner ved hjælp af en af Eulers knækningstilfælde. Leonard Euler var en schweizisk matematiker, der levede i 1700-tallet. Ganske velprøvet teori med andre ord...
Længden på den kommer cirka være 2150mm. Så med andre ord skal den klare trykket da jo!J justusandersson sagde:Det beror på hur lång den är. Är den 2,5 m lång så klarar den ca 140 kN. Kapaciteten avtar kvadratiskt med längden. Det finns ett begreb som hedder knækled og som man regner frem med hjælp af noget af Eulers knækningsfald. Leonard Euler var en schweizisk matematiker som levede på 1700-tallet. Ganske velafprøvet teori med andre ord...
Tak for svaret!
Længden vil være cirka 2150mm, og den vil stå midt i rummet, altså ikke afstivet. Jeg tænkte dog på at bore ned og anvende heat-masse til at fastgøre en 10mm armeringsjern ned i betonen og ind i stolpen. Jeg vil gerne have en skjult fastgørelse, da søjlen bliver synlig. Findes der måske bedre alternativer til at fastgøre den nedad?P patrikd84 sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Spontant lyder denne løsning ikke helt perfekt. En HEA260 på 115x115 ostagede søjler midt i rummet... Fik du nogle detaljer fra konstruktøren vedrørende udførelsen?
Senest redigeret:
Jeg er enig med dig! Det er dog kun en søjle, der vil være ustaget, men det er også den søjle, der vil tage størst belastning. Den ustagede søjle vil tage 8 ton og den anden søjle, som tilslutter til en anden væg, vil tage 4 ton. Nej, ikke mere end at det var HEA260, der gjaldt, og at den skulle kunne hvile på 115x115. Samt at jeg skulle forstærke under den ene søjle, der skulle tage 8 ton. Ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gå til værks nu..B bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Du har ikke mulighed for at vedhæfte en enkel skitse af, hvordan du har tænkt dig opstillingen for bjælken på søjlen?
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
En HEA260 i en villa er ikke småkartofler, så her kan det være godt at beskrive, hvad "tilstrækkeligt" betyder.