Y
Jeg skal styrke tagspær med yderligere 45x220 hanebjælker.
Er ude og søger træ og finder mest bare sådan, der har meget knast og nogle revner.

Svækkes træet af mange knaster?
Svækkes det af at ligge udendørs under minimal tag?

Hvis trækonstruktionen er klassificeret som c24, bør det ikke være nogen fare at anvende det.

Rickard.
Eftersom K-virke er udelukkende gran i Sverige, er det oftere end ikke, at man har både kernen og knaster i de større dimensioner. Køb dem, der ser lige ud og uden andre større defekter, så er der ikke så meget mere at gøre, knastfrit kan du glemme.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
Eftersom K-virke er udelukkende gran i Sverige så er det oftere end ikke man har både kernen og knaster i de større dimensioner. Køb dem, der ser lige ud og uden andre større defekter, så er der ikke så meget mere at gøre, knastfrit kan du glemme.
Præcis, nogle gange føles det som om, de har taget det dårligste træ og klassificeret det bare fordi det er stærkt nok.
Når jeg har bygget spær, har jeg valgt selv, lidt knaster, tætte årringe og lige.
I mit sekskantede tårn er en af bjælkerne 45x220 mindst 270 år gammel.... så pokkers tung, overkurs til tagbjælker, næsten spild......

Y
Er træet dårligere af at være blevet opbevaret udendørs af butikken?

Rickard.
Y Yrrol sagde:
Er træet dårligere af at have været opbevaret udendørs af butikken?
Nej men det bør have været opbevaret under tag.

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Præcis, nogle gange føles det som om de har taget det dårligste tømmer og klassificeret det kun fordi det er tilstrækkeligt stærkt.
Når jeg har bygget spær, har jeg valgt selv, lidt kvist, tætte årringe og lige.
I mit 6-kantede tårn er en af åsene 45x220 mindst 270 år gammel.... så pokkers tung, overkurs til tagåse, næsten spild......
Hvad jeg har forstået, så har vi simpelthen ikke noget bedre alternativ end gran her i vores land, Kvistfri fyr er simpelthen ikke en mulighed og fyr med kvist skal åbenbart være dårligere.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tæt, ligevoksende og knastfrit giver det bedste resultat. C 24 skal ikke indeholde så mange store knaster, da det skal være taget fra bedre, visuelt sorteret træ. Et alternativ er ellers at bruge yderpanel af nordsvensk gran og skrue lime. Hanebjælker bestod før næsten altid af dobbeltbrædder med mellemstykker. Hanebjælker er udsat for trækkræfter, hvilket kan være godt at tænke på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.