Skulle skrue sammen rammen til min glasvæg i weekenden, og så har stolperne fra Byggmax vredet sig. Findes der 2 tommer 4 stolper at få fat på som er tørret som møbeltræ? Køber jeg nye lignende stolper, antager jeg, at disse også vil vride sig, selv efter de er blevet en ramme.

Min erfaring er, at regeltræ vrider sig.

Det skulle være en limtræshistorie for at det skal holde formen.

Du kan købe tørret tømmer, men du bør stadig save det ned, høvle og lime karmstykkerne af to stykker, der modvirker hinanden. Men det kan selvfølgelig fungere, hvis du finder nogle lige 45*95 og derefter monterer og fikserer dem i vægreglarne og helst i både over/underkant, dvs en eller anden form for platsbygget historie.

Ok ev får jeg fat på tørrede reglar nu men jeg må vel save det og lime. Skal jeg kun bruge almindelig trælim? Skal jeg også træplukke dem? Hvor længe skal de sidde klemt mod hinanden, mens det tørrer?

Jeg vil helst undgå at fastgøre mere end i gulvet samt i en væg, som ifølge min meget fine tegning her nedenfor hvor krydserne er de fastgørelsespunkter, jeg har tænkt. Den røde streg er en regel, der kunne modvirke vridningerne i rammen, men den vil jeg helst undgå.
Stregtegning af en rektangulær ramme med krydser som fastgøringspunkter. En rød linje repræsenterer en afstivende regel mod vridning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.