Skal lægge en 15mm (76x62 cm) plade på et betongulv. Problemet jeg har lige nu er, at jeg har et spil på ca. 0,5mm i et hjørne, hvilket gør, at pladen ikke ligger helt plan. Kan vippe den, hvilket den ikke må gøre. Har slebet og lagt ud betonspartel og slebet for at forsøge at få en helt plant underlag, men det vil sig ikke rigtigt. Nogen der har et forslag til, hvordan man kan gøre? Overvejer at hælde ud betonspartel eller lignende med 0-fraktion og lægge pladen direkte i "smeten". Med denne metode får jeg kun ét forsøg
men det burde fungere. Tips?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Det kan ikke lægges i udkammet fix? Der er jo mange forskellige varianter afhængigt af anvendelsesområdet.
Okay, her kommer lidt mere information. Pladen er en trykfordelingsplade til en skorsten, så den vil blive belastet med en vægt på ca. 900-1000kg. Jeg vil helst ikke hæve pladen for meget, da den vil komme på samme niveau som gulvet, når det lægges. Pladen behøver ikke være plan i vandret, kun at den ligger plant på betongulvet. Fliseklæb kunne måske fungere, jeg skal tjekke, hvilken trykstyrke klæben har, og hvilken mindste tandning man kan bruge.
Hvordan mener du? Er dit gulv ikke horisontalt?M MoggeS sagde:Ok, her kommer lidt mere information. Pladen er en trykfordelingsplade til en skorsten, så den vil blive belastet med en vægt på ca. 900-1000kg. Vil helst ikke hæve pladen for meget, da den vil komme i samme niveau som gulvet, når det lægges. Pladen behøver ikke være plan i horisontal retning, kun at den ligger plant på betongulvet. Kakelfix kunne måske fungere, skal tjekke, hvilken trykstyrke fixet har, og hvilken mindste tandning man kan bruge.
Er det gulvet, eller pladen, der er mindst plant?
Skal pladen ligge løst på gulvet, eller skal den fæstnes på nogen måde?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Men hvad er det for noget skrammel til betonggulv, der ikke tåler 1000 kg belastning?
Hvor meget større er pladen sammenlignet med skorstenen? Det var jo sådan nogle underlige mål på pladen, så er pladen lige så stor som skorstenen?
Findes der forskrifter/anvisninger, der siger, at det SKAL være en trykfordelingsplade?
Synes det virker lidt overarbejdet.
Protte
Hvor meget større er pladen sammenlignet med skorstenen? Det var jo sådan nogle underlige mål på pladen, så er pladen lige så stor som skorstenen?
Findes der forskrifter/anvisninger, der siger, at det SKAL være en trykfordelingsplade?
Protte
Kan kun være enig. 15mm plade lyder overdimensioneret, det er 55kg plade.prototypen sagde:
Men hvad er det for noget skrammel til betongulv, der ikke kan tåle 1000 kg belastning?
Hvor meget større er pladen sammenlignet med skorstenen? Det var jo sådan lidt underlige mål på pladen, så er pladen lige så stor som skorstenen?
Findes der forskrift/anvisninger, der siger, at der SKAL være en trykfordelingsplade?
Protte
Kan bare give jer ret. Havde jeg sluppet for pladen, havde alt været fryd og gammen. Det er min K-konstruktør, der vil have den der.. han glemte at tegne indsnit i celleplasten, og at skorstenen kommer 15 cm fra en svækkelse i pladen gør, at vi nu må bruge pladen. Tror heller ikke, det er noget problem at undlade pladen, men det er bedst at adlyde..
Klik her for at svare