2,644 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Hvordan beregnes linjelast langs gavlside på bygning med saddeltag
Hej,
Jeg forsøger at finde ud af, hvordan linjelasten langs kortsiden på en bygning med sadeltag beregnes, modtager gerne hjælp.
For langsiden ved jeg jo, at halvtagets last optages af væggen, i mit tilfælde:
Tagets længde: 11 m
Taghalvans bredde (horisontalplan): 3 m
Snøzone: 4
Tags egenvægt: 0,3 kN/m2 (stagtak på råspont med underlagspap)
11 x 3 = 33 kvm
33 x 4,3 = 142 kN
71 / 11 = 6,5 kN/m
For kortsiden kommer jo også rygningens tryk, men ikke noget tagfald.. Måske ikke et praktisk problem at bruge samme værdi som for langsiden? Findes der dog en beregningsmodel for det, ville det være rart at få at vide
Jeg forsøger at finde ud af, hvordan linjelasten langs kortsiden på en bygning med sadeltag beregnes, modtager gerne hjælp.
For langsiden ved jeg jo, at halvtagets last optages af væggen, i mit tilfælde:
Tagets længde: 11 m
Taghalvans bredde (horisontalplan): 3 m
Snøzone: 4
Tags egenvægt: 0,3 kN/m2 (stagtak på råspont med underlagspap)
11 x 3 = 33 kvm
33 x 4,3 = 142 kN
71 / 11 = 6,5 kN/m
For kortsiden kommer jo også rygningens tryk, men ikke noget tagfald.. Måske ikke et praktisk problem at bruge samme værdi som for langsiden? Findes der dog en beregningsmodel for det, ville det være rart at få at vide
Bedste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Har du en spær på gavlen, så får du ingen last på gavlvæggen.
Er gavlen bærende, så bliver hele gavlvæggen bærende, og så bliver lasten ca. 2x1,2 meter af langsiden plus udhænget.
Hvis gavlvæggen konstrueres med samme dimensioner som langsiden, ser jeg ingen grund til bekymring om, at gavlen holder.
Protte
Er gavlen bærende, så bliver hele gavlvæggen bærende, og så bliver lasten ca. 2x1,2 meter af langsiden plus udhænget.
Hvis gavlvæggen konstrueres med samme dimensioner som langsiden, ser jeg ingen grund til bekymring om, at gavlen holder.
Protte
Klik her for at svare