Hej,

Tid til altanbyggeri langs husets langside, rundt hushjørnet og over på gavlen. Rundt hushjørnet havde vi først tænkt en simpel trekant (stjæler for meget af græsplænen og bliver især meget mere gravearbejde at trække altanen ud i en ret vinkel). Efter at have trukket alt ud med snor føltes trekanten dog meget trang, så vi besluttede at bryde hypotenusen til fem hjørner i stedet for to. Det giver nok plads, og gravearbejdet stopper før en stor (stenet) skråning.

Nu til spørgsmålene. De to 45° vinkler, som nu bliver til 5 hjørner i stedet. Har jeg tænkt rigtigt, når jeg har taget 45°x2 /5=18° for at få vinklen på hvert hjørne?

Håndtegnet skitse af altanlayout med 18° vinkler og målinger, viser ændring fra trekant til femkantet design langs et hus.

Er der nogen god måde at få bærelinjerne til at mødes i alle hjørnerne? Jeg har tænkt mig at skrue dem fast i stolper 95x95 på fundamenter (kan selvfølgelig ændres, hvis det er nødvendigt), og det eneste, jeg kan komme i tanke om, er at skære en del ud af stolperne, hvor bærelinjerne mødes.

Hvis nogen har gode designidéer til, hvordan jeg skal lægge brædderne (38x145), tager jeg dem også gerne!

/Fredrik

Indså at 18° bliver den ydre vinkel i hjørnerne. Den indre vinkel bliver jo 72° i den øverste og nederste. Så 162° i de resterende tre. Ved ikke om det spiller nogen større rolle egentlig.

Første og sidste vinkel skal være halvdelen af mellemliggende.
Første og sidste forbinder til en lige strækning.

bliver 22,5 og 11,25 grader.

Stil saven på 11,25 grader for geringssnittet.

Protte

• Synes
Freniño
  • Laddar…

Bedste svar

Plan over en polygon med vinkler markeret i et teknisk tegneprogram. Viser 13-sidet form med mål og vinkler i grader.

• Synes
Freniño
  • Laddar…
Hvilken held at man nogle gange spørger folk, der ved noget, før alt går i vasken og ikke efter... Tak for hjælpen med vinklerne!!
Så er det bare tilbage, hvordan jeg skal få det til at hænge sammen på stolperne. Kan jeg skrue bæreplankerne fast i stolperne som de er, eller skal jeg tænke på noget særligt her?

Diagram med vinkler markeret som 157,50°, 78,75°, og 101,25°, viser en skematik med retningspile og geometriske former.

• Synes
Freniño
  • Laddar…
Noget sådant du havde tænkt dig?

Så skærer man bærlinjen i 101,25 grader (eller 11,25 fra retvinklet). Så ville jeg have sat en skrue gennem bærlinjen, skråt ind mod centrum på stolpen, så de to bærlinjer trækkes mod hinanden. Muligvis faseret stolpen lidt, så de ligger plant mod.

Diagram med vinkler der viser en snittvinkel på 101,25 grader, relevant for sammenføjning af bærende bjælker i et byggeri.

• Synes
Freniño
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Noget sådan du havde tænkt dig?

Så kapper man bærebjælken i 101,25 grader (eller 11,25 fra retvinklet). Så ville jeg have sat en skrue gennem bærebjælken, skråt ind mod centrum på stolpen så de to bærebjælker trækkes ind mod hinanden. Måske faset stolpen lidt, så de ligger plant mod.

[billede]
Hvad er det der for et program?

ingenmansland ingenmansland sagde:
Hvad er det der for et program?
Autocad. Men man kan lave lignende i alle CAD-programmer i princippet.

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Autocad. Men man kan gøre lignende i alle CAD-programmer i princippet.
Ah, jeg tænkte næsten, at det var et CAD-program. Jeg arbejdede tidligere med en konfigurator til CAD og blev fristet til at rode lidt med det, men livet kom imellem. :)

Ved ikke hvordan det er nu om dage, men ofte findes der test-versioner som fint rækker til at lave lidt enkelt derhjemme. Er du studerende kan man skaffe en studiekonto med sin studie-mail og få en gratis studielicens desuden! Så hvis du har nogen måde at få fat i CAD, er det bare at anbefale at begynde at pille med det! Utroligt brugbart!

prototypen prototypen sagde:
Første og sidste vinkel skal være halvdelen af den mellemliggende. Første og sidste forbinder til en lige strækning.

Bliver 22,5 og 11,25 grader.

Indstil saven til 11,25 grader for geringsskæringen.

Protte
Mange tak!

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Noget i den stil, du har tænkt dig?

Så skærer man bæreren i 101,25 grader (eller 11,25 fra retvinklet). Så ville jeg have sat skruen gennem bæreren, skråt ind mod centrum på stolpen så de to bærere trækkes ind mod hinanden. Måske afskårne stolper lidt, så de ligger fladt mod.

[billede]
Ja, præcis sådan tænkte jeg. Tusind tak for hjælpen!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.