L
Min mor bor i et århundredskifteshus, og det er meget lydt mellem etagerne. Nu har de revet gulvet op på "loftet", og under plankegulvet er der et mellemrum, før isoleringen kommer.

Mit spørgsmål er, om det er korrekt, at isoleringen ikke fylder helt op i højden med bjælkerne, til gulvet. At der er en luftspalte mellem gulv og isolering, kan dette påvirke lydniveauet for beboerne nedefra positivt eller negativt?

Man anbefaler en 95 mm skive i etagedækket. Det er gavnligt at have fuldhøjdeisolering, men ikke meget.

L
H huggan sagde:
Man rekommenderer en 95 mm plade i mellemlaget. Det gør nytte at have fuldhøjdeisolering, men ikke meget.
Så du mener ikke, at lyden hopper i etageadskillelsen og øger lydniveauet for dem, der bor nedenunder, når det ikke er fyldt med isolering helt op?

Bedste svar

Det gør det også med fuldisolering, så det er klart, jeg mener det. Men hvilke tiltag er økonomisk forsvarlige at gennemføre? Hvis du får en forbedring på 0,1%, er tiltaget så værd at gøre?

Normalt laver man enten et andet isoleringslag under eller over reglarne, eller man bruger akustikreglar, som man fastgør lofter til eller gulvgips på oversiden. Disse tiltag er mange gange mere effektive end bare at lægge isolering mellem reglarne.

Det er materialer med høj densitet, der stopper lyd, så isolering er ikke et godt produkt, undtagen for visse højfrekvente lyde.

Skal der indrettes nye lejligheder på loftet?

I mellembjælkelag er kutterspån/savsmuld et bedre valg, hvis det primært er lyd, man vil isolere mod.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.