vi har købt et hus fra 1939 vi vil åbne op mellem køkken og stue men nu er spørgsmålet om det hjælper med at holde overetagen oppe eller ej her er gamle tegninger fra -39, den rødmarkerede væg vil vi fjerne, vi har åbnet lidt af væggen for at kigge under der var et tomrum på måske 10-15 cm med savsmuld som isolering nedenunder, væggens materiale er masonit og 50mm råspånt-lignende træ.

• To etageplaner for et hus fra 1939, med en rødmarkeret væg i stueetagen, viser væggen mellem køkken og dagligstue der ønskes fjernet.
  • Byggetegninger fra 1939 viser sektion og kælderplan af et hus. Rødmarkeret væg foreslås fjernet mellem køkken og stue.
Jeg ville gætte på, at den ikke er bærende - midtervæggen bør være bærende. Men altid bedst at vente på Justus' råd.

• Synes
sebbep
  • Laddar…

Bedste svar

Huset har en plankestolpe. Væggen, som I ønsker at fjerne, består af 2 tommers notet plank. Problemet med huse med denne byggemetode fra 1920-40'erne er, at man aldrig kan være helt sikker på gulvbjælkerne retning. Husene kan være meget usystematisk byggede. I dette tilfælde tør jeg dog påstå, at den røde væg ikke er bærende. Det baserer jeg dels på proportionerne i køkken og stue, dels på skorstenens form og placering.

• Synes
sebbep
  • Laddar…
tak så meget for svarene! :D

Nu har vi et andet spørgsmål vedrørende en anden væg, kun det blåmarkerede ville vi gerne åbne op for at få en mere luftig hall, der er billede underkælderen hvilket tyder på, at det ikke er bærende, men for en sikkerheds skyld spørger jeg.

• Kælder med en grøn dør, trædør med blå mærker, trappe og radiator på væggen.
  • Plantegning af bolig med blå markeret væg ved hallen, der ønskes åbnet for en luftigere følelse. Viser øverste og nederste etage.
Blå væg er sikkert ikke bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.