Hej,
Vi udvider etplansvilla på 104 kvm med 51 kvm.

- Fagværksspær med kold loft på eksisterende bygning, og det vil være det samme på tilbygningen.
- Spærene har dimension 45x145 med betonsten, 27 graders hældning.
- Ydervæg har regeldimension 45x170
- Krybekælder af betonhulsten i tre lag af dimensionen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tilbyggede krybekælder vil have samme højde, men det er tænkt, at det skal være lecablokke i stedet for betonhulsten.
- Betonhulstenen ligger på en betonsål, der er 60 cm bred og 25 cm høj. Den nye krybekælder vil have samme størrelse på sålen.
- Eksisterende hus er 12,34 m langt og 8,14 m bredt
- Tilbygningen er 7,65 m lang ud fra eksisterende hus og 6,66 m bred.
- Loftshøjden er 2,4 m

Problemet: Mellem eksisterende bærende væg og tilbygning skal vi lave en åbning på 2,3 m. Jeg vil have, at den afvekslende bjælke skal fylde så lidt som muligt, da det rent æstetisk ville se bedst ud. Min overvejelse er, hvor lille bjælken kan være for afvekslingen?

Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig uden at jeg behøver at kontakte en konstruktør for dette? Byggetilladelse og udgravning til fundament er allerede klar.

Det gulmarkerede er tilbygningen.

3D-model af husudvidelse med gul markeret tilføjelse, viser mål i mm. Ribbevægge uden tag, 2,3m åbning mellem væggene, lille fundament synligt.

• 3D-tegning af enplansvilla med udvidelse; den eksisterende bygning er 8140mm x 8140mm, og den gulmarkerede udvidelse er 7653mm x 6660mm.
Limträ 66×315 fungerer ved snekværszone 2.

Bor i snözone 1,5. Men findes der ikke noget, der bygger mindre?

90x225mm

Kan man ikke bruge en stålbjælke?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” sagde:
Kan man ikke bruge en stålbjælke?
Ja, det går, men spørgsmålet er hvilken størrelse på stålbjælke jeg har brug for og som bygger mindst højde?

R robertua sagde:
Ja, det går, men spørgsmålet er hvilken størrelse på stålbjælke jeg har brug for, og som bygger mindst højde?
Det må de lærde diskutere. Men det burde blive lavere højde på en stålbjælke kontra træ.

• Synes
robertua
  • Laddar…

Bedste svar

215x225 er den laveste limträbalk som er tænkelig med den aktuelle åbningslængde. 90x225 kan ikke sammenlignes med 66x315, den har meget dårligere stivhed. I stål bør det række med HEA 140. Efter indbygning har man dog ikke vundet særligt meget i højde.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
215x225 er den laveste limtræsbjælke, der er tænkelig med den aktuelle åbningens længde. 90x225 er ikke sammenlignelig med 66x315, den har meget dårligere stivhed. I stål bør det være tilstrækkelig med HEA 140. Efter indbygning har man dog ikke vundet særligt meget i højde.
Tak Justsandersson! 215mm bred er bredere end de 170mm jeg har plads til. Men HEA 140 passer, den er 133mm høj. Plus 45-regel+ gips bliver ca. 190mm. Det bliver godt!

Hvad skal man stive HEA bjælken op med? HEA 140 på 2,3m vejer bare 57kg. Ikke specielt tungt for to mænd heller.

Det afhænger af, hvor handy du er. Det går fint med stolper i limtræ eller stål. Det går også fint med konstruktionsvirke f.eks. 45x145 C 24, hvis du kan fastgøre det ordentligt i den svage retning.

• Synes
robertua
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.