Har set lidt forskellige beskrivelser, det jeg undrer over er om man altid bør have en indfældet regel/bærende bjælke direkte under remmen i sin vægkonstruktion?

Lidt tanker jeg har:

1. Er det primært nødvendigt når tagspæret ikke lander direkte over en af de stående regler?
2. Er det primært nødvendigt når man har en åbning i væggen til fx terrassedør/større vinduesparti, som gør at man ikke kan sætte stående regler med cc60 over hele væggen?
3. Har set på youtube, at det i stedet foreslås at man lægger dobbelte liggende regler som rem, netop for at løse problemet med at tagspæret ikke lander direkte over en stående regel. Er det noget man arbejder med her? Tænker at det bliver en unødigt stor kuldebro.

I må også gerne dele jeres bedste tips til, hvordan man skærer ud i den stående regel med pladsen, hvor den liggende regel skal ligge :D

Jeg har bygget flere løsvirkeshuse uden indfældet regel på højkant i hammerbåndet, men da har den bærende konstruktion været sådan, at spær står præcis over en stående regel. Ønsker man i en sådan konstruktion at indsætte en dør eller et vindue, som er så bredt, at en af de bærende stående regler skal afkortes, kræves der afveksling.

Bedste svar

Mikael_L
M Martin Lj sagde:
1. Behøves det primært når spærstolen ikke lander direkte over en af de stående reglar?
Ja
M Martin Lj sagde:
2. Behøves det primært når man har en åbning i væggen for fx altandør/større vinduesparti, som gør, at man ikke kan sætte stående reglar på cc60 over hele væggen?
Ja
M Martin Lj sagde:
3. Har set på youtube, at det i stedet foreslås, at man lægger dobbelte liggende reglar som murrem netop for at løse problemet med, at spærstolen ikke lander direkte over en stående regel. Er det noget, man arbejder med her? Tænker, at det bliver en unødigt stor kuldebro.
Du er noget på sporet her, mere kuldebro men ikke den smarteste styrkeøkning.
Hvis man sætter ekstra bærelinje ved siden af, så fordobles styrken.
Hvis man vælger en dobbelt så høj regel som bærelinje, så firedobles styrken, dvs. mere styrke for samme mængde materiale. Så man får den samme styrke med en 1,41 gange så høj regel i stedet, dvs. skift en 170x45 til 220x45 så bliver det næsten samme styrke.

Man kan bygge helt uden bærelinje, men så kræves det i princippet, at spærstolene lander præcis over reglarne i væggen.
Nogle foretrækker at sætte bærelinje overalt alligevel, det bliver i det mindste lidt mere stabilt et eller andet sted, formoder jeg. Måske giver det også lidt mere at fastgøre i.

I huset kørte jeg murrem + bærelinje overalt, selvom jeg kunne have undgået bærelinje overalt undtagen over et vindue.
I garagen kørte jeg dog kun med bærelinje, skippede murrem, lidt utraditionelt, men en tømrer tipsede om det.
Her en link: https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-5#post-706667
En ting skal man tænke på da, oplagskraften, alt tryk fra spærstolen lander på en flade af 45x45mm. Havde ikke fungeret i huset, hvor jeg har dimensioneret tryk på 3,7 ton fra spærstolene nogle steder.

Der findes jo ikke et generelt svar på spørgsmålet, men det afhænger af, hvor stor belastningen er, der kommer på hammarbandet. Behøver beregnes, hvis man skal vide det med sikkerhed.

Ellers bliver vægblokkene betydeligt stivere med en opretstående regel også.

• Synes
gimmok
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.