Hej alle! Jeg vil sætte en 8x21-dør ifølge billedet. Opdagede, da jeg fjernede gipsen, at der står 3 stolper, som jeg forstår, holder oppe bjælken, der igen holder oppe garagetaget. Næste søjle er ca. 3 m væk, væggen er 95 mm, der er et vandrør, som generer, så jeg må sætte døren så tæt som muligt til venstre. Hvordan erstatter jeg de stående stolper? Jeg forestiller mig to 90*90 limtræsbjælker på siderne af dørkarmen og en ca. 90*200 på højkant, som de afsavede stolper/bjælken kan hvile på, samt at jeg må save ud omkring bjælken, hvor der er plads til 145 mm. Er det overkill eller for lidt? Er der nogen, der har lidt viden at dele ud af?
Bedste svar
Hvor stor er tagfladen, som bjælken understøtter?
Hvilken type tag har garagen?
Hvor i rummet er bjælken placeret, og hvordan ser spærkonstruktionen ud, som er placeret på den?
Hvordan er gulvet dimensioneret ved disse stående regler, kan du se nogen forhøjning eller anden indikation på, at gulvet er forstærket der?
Spontant så lyder det underdimensioneret at erstatte de stående regler med en horisontal regel på 1000*9+*200. Specielt med en udsparing i den.
Hvor i rummet er bjælken placeret, og hvordan ser spærkonstruktionen ud, som er placeret på den?
Hvordan er gulvet dimensioneret ved disse stående regler, kan du se nogen forhøjning eller anden indikation på, at gulvet er forstærket der?
Spontant så lyder det underdimensioneret at erstatte de stående regler med en horisontal regel på 1000*9+*200. Specielt med en udsparing i den.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 indlæg
For det der skal du indkalde en konstruktør, som kan regne lidt på det. Det handler dels om limtræsdrageren (måske bedre med en ståldrager). Dels om hvorvidt der er støtte i gulvet til dine søjler, som du har tænkt dig. Også søjlerne bør dimensioneres, selvom det nok er det mindst kritiske punkt.
Tak for jeres svar!C corre sagde:Hvor stor er tagfladen som bæres af bjælken?
Hvor i rummet er bjælken placeret og hvordan ser spærrene ud som er placeret på den?
Hvordan er gulvet dimensioneret ved disse stående reglar, kan du se nogen forhøjning eller anden indikation på at gulvet er forstærket der?
Spontant så lyder det underdimensioneret at erstatte de stående reglar med en horisontal regel på 1000*9+*200. Specielt med et udsnit i den.
Tagflade: Den sidder jo på den nedre halvdel (i billede 1) så den bærer kun en del af taget. Den nedre halvdel er ca. 7,6*8,6 m.
Tagtype: Fladt tag med tagpap.
Øvrige spørgsmål: Gulvet har jeg ikke reflekteret over, men jeg tror at de står på en syld og derefter betonplade. Håber vedhæftede billeder kan gøre det klart. Gul er der jeg vil åbne, og rød er bjælken med søjler.
Jeg ville holde det enkelt, men det går måske ikke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal man beregne på dette kræves flere oplysninger. Helst en sektion gennem garagen så hele konstruktionen fremgår. Tegningerne skal være målsatte hvad angår hovedmålene samt placeringer for bjælke og søjle. Desuden behøves oplysning om sted (for at vurdere snezone)
Tak for begge jeres svar! Jernbjælken var 5-6 cm bred (klædt i træ og gips på billedet, derfor så den mere robust ud) og hvilede mod en godt 45 mm tyk bjælke, så jeg saver dem væk og erstatter med to 170*45 mm på højkant over den nye dør. Ved ikke om det er helt rigtigt, men det bør i det mindste blive meget mere stabilt end før, og det fungerede jo. Jeg bor længst nede i syd, og vi plejer ikke at have nogen mængder sne. 
Klik her for at svare