Har beregnet bjælke over vinterhaven, støtte 115x115 og bjælke 495x115 med byggbeskrivningar.se
Efter lidt tegning kan jeg konstatere, at jeg ikke vil have en så høj bjælke, da den indskrænker dørhøjden og luftspalten for isoleret tagkonstruktion.
Findes der enkle metoder til at kunne skifte denne til en VKR eller IPE og have samme nedbøjning på 8 mm eller mindre?

Længde 4,6 meter excl. støtte.
Snesone 2
Betontagsten
 
For at erstatte limtræsbjælken skal du have en stålbjælke med et inertimoment, der er mindst 7000x10^4 mm4. Det betyder f.eks. en VKR 300x200x6,3 eller en IPE 300. Når jeg regner baglæns, får jeg det til en last på bjælken omkring 20,5 kN/m, hvilket er ret meget. Hvilke lastforudsætninger har du brugt?
 
det er et tag med rygbjælke og den ene side væg og den anden side åbning (den bjælke jeg vil erstatte).
Bjælken i midten bliver en 630 bjælke og på den ene side sætter jeg vægregler under hver sekundær, men vil have en bærende bjælke i væggen for evt. flytning af nogle af de sekundære.
cc er 1200 på disse, og de bliver limtræ 56x270. tagvinkel er 23 grader og betonfliser.
tagfladen bliver 4,7 x 3,5 = 16,7 m2 og på dette bliver det så egenvægt 50 kg, snelast 200 kg og div ulempe 50 kg. så taget skal klare 300 kg / m2.
generelt bliver det vell 50% på rygbjælken og 50% på tagfodsbjælken?
så halvdelen af 5 ton burde blive 2,5 på hele bjælken. men man plejer vell at beregne moment i det kritiske punkt, som da er midten, for at konstatere nedbøjning, og det er primært den, jeg er bange for er for stor, eller om jeg vil have en stålbjælke, der svarer til det samme.


Jeg skal klare mig med 495 på begge ifølge byggbeskrivningar.se (de overdimensionerer måske noget)
men får 8 mm nedbøjning på disse, og det kan vell være ok, hvis man orker at skovle sne, men ved ikke, om jeg orker det, og med koldere klima bliver vi snart snezone 2,5.
skal jo sætte ind dyrt schüco foldeparti, og ved ikke hvad der sker på midten, hvis bjælken går ned 8 mm.
 
Med de målene får jeg lasten på kantbjælken til 5,3 kN/m, ca 540 kg/m. Nedbøjningen med en 115x360 bliver maks ca 6 mm, med en 115x315 maks 8,7 mm. Skal man være nøjagtig, havner en noget større andel end 50% på kantbjælken, fordi du har et udhæng. Eftersom din sektion ikke er målsat, kan jeg ikke regne på det. Mål fra midtpunktet mellem bjælke og kantbjælke og inkluder udhænget. Jeg er overbevist om, at du kan løse problemet med limtræ, hvor du har helt andre muligheder for at arbejde med forholdet mellem højde og bredde. Fortæl mig, hvilken maks nedbøjning du kan acceptere, så skal jeg give dig et forslag til dimension.

En helt anden synspunkt. Hvis du lægger en diffusionsåben dug på taget i stedet for almindelig underlagspap, kan du spare luftspalten og få en meget enklere tagløsning.
 
Hej

jeg kan acceptere en nedbøjning på 6 mm ved max belastning af 200kg sne.
har opdateret sektionen med flere mål samt inkluderet byggetilladelsestegningen på sektionen i den anden retning, denne er en tidlig udgave så ikke rigtig på alle planer men de mål jeg har tilføjet stemmer.
gjorde ikke som du skrev med målet men beregnede det til 2575 mm.
 

Bedste svar

115x360 giver 5,7 mm nedbøjning med de antagelser, der blev angivet i indlæg #4. Man kan regne lidt mere nøjagtigt end hvad vi har gjort, men i sidste ende bliver forskellen forsvindende lille. Jeg synes, det ser ud til at være et spændende projekt!
 
  • Synes
pjapen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.