Byggahus.se
Ett bekvämt boende med egen energiförsörjning och eget kretsloppssystem för vatten- och avlopp. Det är det ambitiösa målet för ?Hus utan sladd?, som invigdes i fjol. Byggahus har pratat med projektledaren Jens Johansson som bott i experimenthuset sedan i höstas och hunnit testa hur tekniken fungerar i skarpt läge.

Du kan läsa artikeln här: Helt självförsörjande hus - experiment
 
  • Gilla
Brandtätarn och 1 till
  • Laddar…
Hade man bara råd så...!
 
Lite exprimentell titel med både särskrivning och felstavning. :p
 
Till Jens/Sisyfos:
Pelletseldade (stirling-)värmekraftverk mikro är intressanta. Var har ni hittat sådana, och vilket/vilka tillverkare?
Vad kostar de? Lönsamhetskalkyl med drift, underhåll och service & reparationer?

Är avloppsverket ett Alnarp Cleanwater?
Vilka delar/enheter ingår?

Hur ser lönsamhetskalkylerna ut för solceller resp vindsnurra?

Består batteribanken av vanliga bilbatterier (typ)?
 
  • Gilla
Brandtätarn och 3 till
  • Laddar…
J
Oldboy skrev:
Till Jens/Sisyfos:
Pelletseldade (stirling-)värmekraftverk mikro är intressanta. Var har ni hittat sådana, och vilket/vilka tillverkare?
Inresol från Gävle

Vad kostar de? Lönsamhetskalkyl med drift, underhåll och service & reparationer?
Inresol kan tillhandahålla sådan information

Är avloppsverket ett Alnarp Cleanwater?
Vilka delar/enheter ingår?
Ja, alla tre stegen

Hur ser lönsamhetskalkylerna ut för solceller resp vindsnurra?
Vindsnurran ger väldigt lite i vårt vindläge. Solpaneler har avskrivningstid på 10-15 år i vanliga fall. I vårt fall är de helt nödvändiga.

Består batteribanken av vanliga bilbatterier (typ)?
Nej, Litium-jon
 
Hej,
Superintressant projekt! Jag är väldigt nyfiken.
Det står att batterierna har 12 kilowatts kapacitet, är det peak-kapacitet eller det ett skrivfel och avser 12 kWh?
Vad är batteribanken på egentligen, är det 12 kWh märkkapacitet och hur djupt laddar ni ur dom, hur många cykler räknar ni med att dom skall hålla? Kör man för djupt varje dag håller de inte mer än ett par år och då blir det dyrt, eller tänker jag fel?
Hur har ni löst stora förbrukare som spis, ugn, diskmaskin, kaffebryggare etc. Går alla dom via batterierna och växelriktare, är det "vanliga" modeller eller något special?
Förlåt om det är mycket frågor, men det här är så himla intressant, hoppas på några svar i alla fall.
Mvh
PeO
 
Mycket intressant projekt, ja. Dock anser jag att man/ni missar målet lite när ni valde bort växelriktaren och siktade in er på specialprodukter som går på likspänning. Det är inte så människor i allmänhet gör eller är beredda att göra. Jag (audiofil) vill tex inte dumpa min stereo för att köpa någonting annat som går på likström. Om ni istället ställt in de bäst säljande produkterna och kört som "svensson", så hade det blivit betydligt mer applicerbara och relevanta resultat.
 
Redigerat:
En tesla powerwall kör oxå på litium-jon batterier och ligger på 14kWh och kostar runt 70.000:- Tesla garanti säger: "they will still have at least 70% of their capacity left by its end, whether it is 10 years or 37,800 kilowatt-hours." Så djupurladdning har ingen påverkan på garantiåtagandet från dem verkar det som.
 
Humlo
Så himla intressant! Ni måste fortsätta följa detta hus och berätta hur det går!
 
F
De verkar att ha krånglat till det kraftigt och gjort hela bygget oerhört mycket dyrare än det hade behövt bli.
 
Fakathong skrev:
De verkar att ha krånglat till det kraftigt och gjort hela bygget oerhört mycket dyrare än det hade behövt bli.
Det är mycket "trial and error" just nu med dessa passivhus/offgrid-lösningar. Det kommer nog att bli mera standard om några år då man "hittar rätt" med pris/prestanda.
 
Fakathong skrev:
De verkar att ha krånglat till det kraftigt och gjort hela bygget oerhört mycket dyrare än det hade behövt bli.
Det är ju vad de själva säger. Det är helt enkelt en "testbänk" för olika tekniker. De vill väl samla praktisk erfarenhet av så många olika lösningar som möjligt. Deras förhoppning är naturligtvis att hitta ngt lönsamt koncept som de kan sälja.

T ex har de ju redan konstaterat att för att en vindsnurra ska vara effektiv och lönsam så behövs ett blåsigt läge. Det är välkänt, men nu kan de ju sätta siffror på det i enskilt hussammanhang, och inte bara i kommersiella stora verk.

Mikrokraftvärmeverket med pelletseldad stirlingmotor tycks inte ha levt upp till förväntningarna, så nu kommer de väl att utreda ev barnsjukdomar. Sådant är guld värt. Inte minst för företaget som säljer det...

Teori är en sak, verkligheten kan vara en annan, så empiri är nödvändigt för att skilja agnarna från vetet. Fortsätter de att presentera resultaten här på BH så blir vi bland de första att veta vad som fungerar och är robust, effektivt och lönsamt, och under vilka förutsättningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Att inte låta överskottet av el gå till nätet är lite väl principfast tycker jag, annars jätteroligt projekt!
 
F
Svar till oldboy

Jo jag såg det efter jag gjorde inlägget. Det absolut värsta krånglet är dock likströmmen, kommer att

bli problem hela tiden med minsta lilla grej man vill koppla in
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
vad har ni för spänning på likströmmen, vilken laddare har ni till batterierna ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.