Byggahus.se
Vem vill inte spendera de blöta vintrarna på torra sanddynor istället? Vi har tagit en titt på lagarna, tillvägagångssättet, tipsen och fallgroparna för den som planerar att köpa semesterbostad i Spanien.

Du kan läsa artikeln här: Köpa hus eller lägenhet i Spanien
 
Det är inte notarien som undersöker bostadens status kring skulder, ägandeskap, myndighetstillstånd etc, utan det ansvaret ligger på köparen och då vanligtvis via dennes ombud i form av en advokat.

Notariens roll är att bevittna och formalisera avtal i det spanska systemet, vanligt är t ex att man som utländsk köpare tidigt i processen går till en notarie för att ge sitt ombud en viss fullmakt för att genomföra undersökningar eller genomför hela köpet.

Se även denna brittiska artikel för mer information om notariens roll i det spanska systemet; https://www.spanishpropertyinsight.com/buying-property-in-spain/notary-in-spain/
 
Redigerat:
Vad är "sanddynor" som det står om i ingressen?
 
  • Gilla
giraff29
  • Laddar…
Jag skulle verkligen rekommendera att man först hur lägenhet/hus en sommar i den stad där man tänkt köpa.
Kan man tänka sig en lite mindre stad utanför tätorterna kan man få en mycket angenäm upplevelse och prisvärt. Men på samma sätt som i Sverige är det svårt att se hur ett objekt är och ligger till bara för bilderna.

När man köper ett ställe att åka till för vila och lugn så kanske man prioriterar lite andra saker.

Bra att tänka på är:

* Hur ser det ut med butiker. Det finns inte alltid stormarknader utan små (dyra) minimarkets
* Säkerställ att det finns sjuk och tandvård (OM olyckan händer)
* Att kommunen kan kommunicera på engelska
* kommunikationer till och från närmaste flyplats (det är trevligt att kunna ta sig dit enkelt, och få besök). efter 4 timmars flygresa vill du antagligen inte åka mer än en timme till slutdestinationen.
* Kommunens plan för turism och byggnationer i framtiden
* Hur säsongsberoende är platsen? Stänger alla restauranger på vintern?
* Hur ser trafik och parkeringssituationen ut (kan vara galen i mindre och äldre städer)

Flera bekanta och vänner har efter mina råd köpt i Spanien och jag skulle verkligen rekommendera att inte bara se på svenska sidor utan åka ner på plats. Spanien är ett modernt samhälle och med lite vett och förnuft behöver man inte betala extra för en svensk mäklares provision.

Och köp för allt i världen inte en lägenhet i en svenskkoloni. Våga komma bort från den skiten och upptäck det trevliga riktiga spanien.
Lär dig åtminstonde turistspanska. Du kommer få en helt annan upplevelse.

Måste även påpeka att de flesta orter i Spanien kan både ha kallt och regn från och till under vintern. Så ingressen är rätt missvisande. Du köper inte en lägenhet där för att kunna ligga på playan i januari. För det kommer du inte kunna :)
(Brukar vara 15-20 grader och ett relativt ok "vardagsväder")
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vad är "sanddynor" som det står om i ingressen?
Tja, det är väl något som är lite hårdare än dunbolstrar.
Men kanske det var sanddyner som menades?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
C
Och jag(vi) som ägt en lägenhet i Spanien,Teneriffa, skulle avråda ALLA från att köpa, i vart fall på Teneriffa...

Jag har ett förflutet som kontorsarbetare,nåja, på hög o låg nivå och är juridiskt välbevandrad och har lätt för att tillgodogöra mig information och omsatta den i verkligheten. Det är så mycket tjafs både att sälja,äga o köpa att jag saknar,nästan,ord.... Det som skrivits i artikeln är nog rätt i teorin men absolut inte i verkligheten. Har du möjlighet så hyr istället årsvis....

Vi har haft 12 villor i Sverige så jag vet vad det handlar om att köpa o sälja hus....Gå inte på mäklarens skönmålning om att köpa,åga o sälja hus/lägenhet i Spanien... O för den delan att köpa o äga bil där också.... Ett råd i all välmening.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.