Byggahus.se
Linda och Thomas valde inte traditionella byggmaterial till sin nyproduktion. De bygger ett hus av fraktcontainrar. De letar begagnat på Blocket för att hålla nere kostnaderna ? det blir det som finns att få tag på.

Du kan läsa artikeln här: Bygger hus med fraktcontainrar
 
Vill man inte avslöja vilken typ av isolering man har känns det hela lite skumt. :/
 
Undra hur man löser fuktproblematiken i väggarna? Kommer det ut inomhusluft mot containerväggen så lär ju den kondensera direkt. De måste ju nästan ha byggt ett ventilerat utrymme inuti?

Men det är klart att det blir billigare att bygga med återvunnet material, men frågan är väl om containrarna i sig sänker kostnaderna. Men i perspektivet återvinning blir det så klart annorlunda.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag tror det blir ballt, vore kul med ett reportage igen när de bott ett år i det färdiga huset. De är ju ändå nordiska pionjärer på området
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Eftersom de bygger själva så utgick jag i mitt inlägg från att arbetstimmar inte är inräknade och ser man till att planera så gott det går och anpassa byggtakten efter det man får tag i så är jag övertygad om att det går att bygga billigare än med konventionellt byggande. Men kalkylen är som sagt inte rättvisande eftersom tiden inte räknas in.Och tid är pengar, i alla fall för de flesta.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Vill man inte avslöja vilken typ av isolering man har känns det hela lite skumt. :/
Dom har använt foamking som sprutar på isolering, ska vara en väldigt bra metod samt att den isoleringen gör containerna mer stabila.
Men den metoden är väldigt väldigt dyr.
 
Polos skrev:
Dom har använt foamking som sprutar på isolering, ska vara en väldigt bra metod samt att den isoleringen gör containerna mer stabila.
Men den metoden är väldigt väldigt dyr.
Tänkte just på det också!
Är nog enda alternativet, vet att nya ishotellet i jukkas är isolerat av dom och det bygget är betong och plåt
 
Man kan bygga billigt med begagnat material om man har dödtid som går att satsa på bygget.
Till exempel ett arbete eller småföretag eller jordbruk med utpräglad lågsäsong då man är arbetslös eller i alla fall undersysselsatt någon eller några månader i året.
Dödtid då man kan välja mellan att arbeta åt sig själv eller att sitta en en soffa och glo på en burk med rörliga bilder.
Under såna här perioder brukar det vara knappt om pengar men kan man då använda begagnat material så kan man i alla fall åstadkomma någonting vettigt av dödtiden.

Eget arbete har ett värde per timme som motsvarar nettolönen i förtjänstarbete efter skatter och avgifter och arbetskläder och pendling och alla andra omkostnader. Med en vanlig lön i Finland blir det egna arbetets värde 6-8 euro och i Sverige 70-100 kronor.
Det innebär att man kan välja litet mer arbetskrävande lösningar utan att arbetstidskostnaden skenar iväg.

Tydligen har de här människorna valt fel...... totalkostnaden tyder på det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag tror man måste sätta "billigt" i relation till tomten och vad som fick byggas på den. De har en liten platå som inte får omformas på något vis. De som tidigare tittat på tomten har ratat den just för att det var svårt att hitta ett hus som skulle funka där, som byggnadsnämnden kunde godkänna och dessutom till ett rimligt pris när arkitekter mm måste blandas in.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
+ att det är ett arkitkektritat hus.
 
gäst skrev:
Är inte alla hus arkitektritade per definition?
Man brukar väl använda termen "arkitektritade hus" på hus som är unikt utformade av en arkitekt för just den platsen.

Kataloghus är givetvis framtagna av arkitekter från början men klonas sedan upp i mängder. Då använder man inte termen i fråga.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag håller nog inte riktigt med om att man kan kalla detta för ett "arkitektritat hus". Möjligen arkitektinredda containrar och jag tycker nog inte riktigt att enbart det motiverar en så hög kostnad när allt annat är ett sådant "plickeliplock" av gamla grejer.

Man kan undra hur mycket arkitekten bidragit egentligen. För jag misstänker att jag har lite fel ovan där när jag skriver "arkitektinredd". Ty, är inredningen köpt begagnad på blocket så blir det nog lite vad det blir, och det ger inte arkitekten någon större frihet i att rita planlösningar och inredning, tänker jag. Så jag misstänker att det nog mest är placeringen av containrarna som är arkitektritat. Det hade som sagt varit intressant med lite mer kött på benen kring projektet, för mig går pusslet inte riktigt ihop.
 
Jag ska meddela Linda och Thomas att ni har lite frågor och se om de kanske kan bringa klarhet i detta :). Återkommer
 
Frågan är ju vad ett normalt lösvirkeshus i motsvarande storlek skulle kosta.
 
Ja det är en intressant fråga. Speciellt för oss som tycker om att bygga hus.

Men för Linda och Thomas är det nog en ickefråga eftersom de inte var intresserade av att bygga ett traditionellt hus. Hade ett arkitektritat lösvirkeshus varit enda alternativet på platån hade de inte köpt tomten alls. Det är jag rätt säker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.