Byggahus.se
uterum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi drömmer lite om att bygga ett uterum på en del av vår terass.
En av utmaningarna är att två av tre sidor är upphöjda då huset ligger i en sluttning.
Långsidan ligger 150cm över markhöjd och en kortsida 2-3 meter

Har ni några erfarenheter/idéer på om det går att ha fasta glaspartier på 150cm sidan. Vad säger byggnormerna? Finns det isolerade glas som man inte "faller igenom" eller måste man ha någon form av räcke utanför? Finns det isåfall diskreta räcken som kompletterar?

På kortsidan med 2-3 meter skulle det i värsta fall gå att ha fönster istället likt bild men det skulle åter igen vara fantastiskt att kunna ha golv-till-tak fönster.

Vi skulle vilja ha det så isolerat som möjligt, men eftersom vi inte har gjuten platta utan bara tänkte isolera i bjälklaget under kanske vinterträdgårds-nivån är slöseri med pengar.

Många funderingar...
Alla tips och erfarenheter mottages som vanligt tacksamt!
 
På grund av höjden över mark går det inte under friggebodsbegreppet (max nockhöjd 3 meter över mark).

Så det är bygglov som gäller, och då kommer detaljplanens regler in i bilden.
Hur är det med avstånd till tomtgräns?
Det ser ut att bli en rätt dominerande pjäs, så grannarna kan kanske ha en del synpunkter...
 
Tack för ditt svar.

Ja bygglov blir ett måste, rummet är ca 20kvm och sitter dessutom infäst i huset.
Grannarna tänkte jag isåfall fråga, då deras hus/terasser ligger ca 5-6m högre upp ovanför i backen hoppas jag inte de har några invändningar. Byggnaden skulle dessutom antagligen hamna mer än 4,5m från tomtgräns.

Är det detaljplanen som styr vilka säkerhetsåtgärder man ska ta när man sätter golv-till-tak glas? jag hittar inga riktlinjer. Jag hittar inte heller några uterumsdörrar som nämner något om fallrisk/materialval. Inte heller några forumtrådar på ämnet. Hjälplös! :)
 
pixial skrev:
Tack för ditt svar.

Ja bygglov blir ett måste, rummet är ca 20kvm och sitter dessutom infäst i huset.
Grannarna tänkte jag isåfall fråga, då deras hus/terasser ligger ca 5-6m högre upp ovanför i backen hoppas jag inte de har några invändningar. Byggnaden skulle dessutom antagligen hamna mer än 4,5m från tomtgräns.

Är det detaljplanen som styr vilka säkerhetsåtgärder man ska ta när man sätter golv-till-tak glas? jag hittar inga riktlinjer. Jag hittar inte heller några uterumsdörrar som nämner något om fallrisk/materialval. Inte heller några forumtrådar på ämnet. Hjälplös! :)
Nej, här är det buverkets generella byggregler som gäller.
Jag citerar från Elitfönsters hemsida
"I BBR (Boverkets byggregler) finns bl a anvisningar för krav på personsäkerhetsglas för vissa typer av glaspartier och altandörrar i bostäder. För bostäder, med glasytor placerade närmare än 0,6 m från golv- eller markyta, krävs säkerhetsglas. I andra utrymmen än bostäder där barn kan vistas med glasytor placerade närmare än 0,8 m från golv- eller markyta, krävs säkerhetsglas. Glasen ska uppfylla kravet för 2(B)2, 1(C)2 vilket innebär att de skall vara i laminerat eller härdat utförande. Ansvaret för att BBR följs åligger byggherren."

Detta krav på säkerhetsglas gäller alltså inte bara när det är "fallhöjd" ner till marken, utan när glaset är så lågt över golvet att ett barn kan skada sig om det går sönder när det faller mot eller springer in i glasdörren.
Samma regler gäller rimligtvis alla glasdörrar och -väggar i uterum.

En snabbtitt på t.ex. http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/optimal_s30
visar att där är "Säkerhetsglas som standard".
 
Samma regler gäller inte uterum mer än fallhöjden.
Dvs inget krav på härdat glas i uterum men en rekommendation.

Vid fallhöjd behövs härdade fasta glas, eller skjutdörrar med räcke utanför.

De flesta leverantörer av uterum har härdat glas som standard förutom på vinterisolerglas.
Dock bör det finnas som tillval.
 
Ripper500 skrev:
Samma regler gäller inte uterum mer än fallhöjden.
Dvs inget krav på härdat glas i uterum men en rekommendation.

Vid fallhöjd behövs härdade fasta glas, eller skjutdörrar med räcke utanför.

De flesta leverantörer av uterum har härdat glas som standard förutom på vinterisolerglas.
Dock bör det finnas som tillval.
Tack för påpekandet!
Men det låter ju märkligt ändå. Efter vad jag citerade ovan gäller
"I andra utrymmen än bostäder där barn kan vistas med glasytor placerade närmare än 0,8 m från golv- eller markyta, krävs säkerhetsglas."

Uterum kanske inte räknas som bostad, men barn kan ju definitivt vistas där.
Då krävs säkerhetsglas ändå enligt ovan.
Vad är det jag inte förstår?

För övrigt är ju kravet (höjd över golv) strängare för övriga utrymmen än för bostäder.
 
Pratade med byggnadsnämden i stockholm och de sa att det inte var krav på detta när det gäller uterum. Men det rekomenderas.

Men det är idag ganska ovanligt att köpa uterumspartier utan härdat glas :)
 
Om du väljer fasta glaspartier åt alla håll med höjd så riskerar du att rummet blir olidligt varmt på sommaren. Du behöver kunna öppna upp. Men en lösning med höga skjutbara dörrar, och ett smäckert smidestaket skulle kunna bli fint.
 
tack för alla svar!

om jag förstår er rätt skulle alltså "säkerhetsglas" klassen som verkar vara standard på de flesta uterumsglas vara säkert att sätta oavsett om det är 1 eller 20m fallhöjd utanför glaset. Dvs. ingen risk att man faller igenom om man så dyker in i glaset.

tanken är att ha skjutdörrar med terass utanför på två sidor (bakre kortsidan och ingången från befintlig terass) samt fasta partier där det är 150cm respektive 300cm fallhöjd.

hoppas nu bara bygglovet går igenom :)

tack för all hjälp!
Johan
 
Visar en bild på vårat uterum som vi byggde nu i sommras.
Hade också helst viljat ha hela glas men gav efter för att få dom öppningsbara, satte alltså bara skjutfönster upptill och fasta glas nertill där vi har fallhöjd att tänka på.
I och försig är det inte riktigt barnsäkert ändå, det är bara 80-90 upp till kanten och det fasta glaset är vanligt glas, dock 6mm tjockt. Tog detta mest för att leveranstiden på härdat var två månader för "härdfabriken" hade semester.
Smidesstaket utanför har jag sett på ett ställe och det såg i mina ögon inte klokt ut.
Vårat liger i värsta solläget och blir extremt varmt soliga dagar så att kunna öppna korsdrag var nödvändigt.
Gjorde också uterummet lite högre än standardmåttet 200cm genom att lägga in några fasta glas högst upp, ca 30cm höga.

uterum_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lenaisabella
  • Laddar…
pixial skrev:
...ingen risk att man faller igenom om man så dyker in i glaset...Johan
En tanke från känslomässig synpunkt.
Det har inget med säkerhetsglas att göra.
Men vi är många som tycker att höga höjder är skrämmande och obehagliga.
Även 2-3 meter är högt för många.
Så om de fasta glasen ut mot "stupet" är i fullhöjd, skulle jag nog satt upp ett slags räcke eller handledare innanför glaset, som ger en visuell trygghet åt de höjdrädda.
Något emellan mig och avgrunden, glaset är ju osynligt.

ingen risk att man faller igenom om man så dyker in i glaset.
Gör inte det! Du har väl hört talas om "The Darwin Award"?
http://darwinawards.com/darwin/darwin1996-01.html
 
Tack för all hjälp och bilder som inspiration, vi har nu avancerat till nästa fas i skissandet, lägger upp efterfrågan på smakråd i en ny tråd.

Tack åter igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.