Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Temperatur i uterum över vintern?

1. V
    Medlem · Västra Götaland · 24 inlägg

Vinkel Volten

Medlem
    Hej! Har ett uterum av varianten förlängd vår-höst med glaspartier runt om och cellplast under golvet i regelverket. Vi använder inte uterummet under vintern (utan någon enstaka gång typ julafton/nyår) men har soffor med kuddar, matta, bord och stolar ståendes där.
    Behöver man ha någon värme i uterummet nu när temperaturen går en bra bit under nollan? Är det något som kan ta skada? Vilken temp ska man ha i så fall?

2. Bästa svaret

Karrock
    Medlem · Västra Götaland · 117 inlägg

Karrock

Medlem
    Hej!
    Jag har liknande bygge. Gjöt in golvvärmeslang, men har inte kopplat in det för jag tycker att det funkar kallt. "Mässmatta"/heltäckningsrutor på golvet. Värmer upp med el ifall det står pelargoner där, men annars får det bli kallt. Kuddar och gardiner etc får åka in under vintern.

Minusgraderna lär inte vara det stora problemet, plast kan förstås bli sprött, men är du inte där och knakar lär det inte bli problem. Viss (tvättbar) påväxt på glaspartiernas aluminiumlister är enda fuktproblemet jag har haft på fem år, och det sker under den fuktmättade Göteborgska åttamånadershösten som brukar infalla "normala" år, inte när det blir frostgrader.

Generellt kan varm luft hålla mer fukt, så med den torra uteluften som fukttillförsel blir RH lågt, och risken för mögelförhållanden (ca 60+% RH) minskar, det kan därför vara en idé att hålla några grader över nollan.

3. V
    Medlem · Västra Götaland · 24 inlägg

Vinkel Volten

Medlem
    Tack för toppen svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.