Vanligt eluttag för att ladda bilen?

Besvarad 27 feb 2018 av Bengt Loord
Jag har en laddhybrid som jag laddar med 10 A under 5-6 timmar per natt. Inga problem.
Set finns någon slags kontrollbox på laddsladden som ser till att strömmen begränsas till 10 A. Det finns även laddsladd för 16 A om man har sådant uttag, men jag kör med 10 A.
Jag har 2 eluttag ute som är säkrade för 10 A vardera.
Laddsladden är klart märkt med att skarvsladd inte får användas och det gör jag inte.
Varför denna begränsning?
Men på senare tid har jag sett annonser där man varnar för laddning via vanliga eluttag utan rekommenderar att man ska låta bygga en laddstolpe eftersom de vanliga eluttagen visserligen klarar 10 A, men inte under lång tid, dvs 5 - 6 timmar.
Ligger det något annat bakom ett sådant påstående än viljan att sälja utrustning och tjäna pengar.
 

Svar

Många elbilsägare använder (precis som du) bilens laddkabel från ett vägguttag hemma. De har sannolikt en bra elanläggning och klarar sig med det.

Det är således fullt möjligt rent tekniskt, men kan vara riskabelt.

Våra elinstallationer utnyttjas sällan maximalt, men när elbilen laddas så belastas elinstallationen ofta maximalt under lång sammanhängande tid..
Dåliga stickproppsanslutningar, dålig kontakt i dosor, långa ledningar m.m. kan göra att det blir onormalt varmt i vissa delar av elanläggningen eftersom det går stora strömmar under lång tid i elsystemet.

En elektriker bör därför kolla att elinstallationen klarar att ladda en elbil.
  • anslutningarna är fastdragna
  • kontakterna inte är slitna
  • nätet är säkrat och rätt dimensionerat för nya lasten
Värmeutvecklingen vid långvarig laddning ger ökad brandrisk och snabbare åldrande av elanläggningens komponenter. Viktigt att ha uppsikt och kontrollera slitage i anläggningen. Dessutom bör man återkommande kontrollera att ingen oxid etc. bildats i anslutningar m.m. som föranleder varmgång.
Vanliga stickproppar kan ju dras ur uttaget med full effekt påslagen och då kan uppstå ljusbågar som orsakar beläggningar och varmgång. Därför ska stickproppar endast anbringas och avlägsnas med laddningen frånslagen.
En parameter att tänka på är att värmeutvecklingen i en ledare påverkas av strömmen i kvadrat (strömmen gånger strömmen). Dessutom dubbleras spänningsfallet mot ledningslängden.

Laddboxen övervakar och kontrollerar laddningen och har bättre anslutningar.

Laddas bilen med laddkabeln brukar elbilar dra cirka 10–13 A från vägguttaget. Laddar man tio timmar (över natten) kan man ladda 20–30 kWh till bilens batterier, vilket ger cirka 10–20 mils körning.
Laddboxar brukar periodvis leverera 16 A till bilen, med snabbare laddning som följd.

Slutsats
Vägguttag

Har man en korrekt elanläggning så kan man ladda från vanliga eluttag, men det tar längre tid.
Laddbox
Laddboxen kontrollerar laddningen undan för undan och kan även ladda hårdare under vissa perioder. De har också bättre kontakter och är avpassade just för att ladda elbilar.

Förlängningskablar ska bl.a. inte användas för:
  • skarvuttagen och sladdarna max.belastas
  • risk för dålig kontakt i skarvuttagen
  • blir stort spänningsfall i skarvkablarna (lägre spänning till bilen)
 
Redigerat:

Kommentarer

A
Anonymiserad 173289 ·
De flesta uttag, kontakter och förlängningssladdar är godkända för 16A så någon överlast borde det inte handla om.

Det som nämns, att system avsäkrade med 10A inte håller för belastning de är dimensionerade för, innebär ju ett tekniskt fel.

Däremot kan ju kontakter slitas, speciellt om man drar ur dem under belastning? På sikt kan det bli dålig kontakt och bli varmgång.

Vi har många 10A förbrukare på marknaden med stickpropp som används i under lång tid; varmvattenberedarna, värmefläktar och element.
 
hempularen ·
man kan ju tycka att om en ledning/uttag är säkrat 10A så skall det tåla 10A, eller 16A som ofta är aktuellt.

Men i praktiken är det vanligt att även uttag som är godkända för 16A, kan bli överhettade och brända redan vid 10A om det är en långvarig belastning. Jag vet av erfarenhet.

Skillnaden mellan elbilsladdning, och att köra en ugn/kaffebryggare eller vattenkokare på hög ström. Är att en kaffebryggning går på typ 5 minuter, samma med vattenkokaren. Ugnen är visserligen kanske igång i en timme eller mer, men värmeelementet som är termostatstyrt är inte igång mer än 4 -5 minuter åt gången.

När du laddar elbilen med ex. 10A så pågår laddningen i kanske 4 - 10 timmar.

Nu kastar jag sten i glashus, jag har själv en laddhybrid sedan ett par månader som jag laddar via vanligt uttag. Det sitter dock på en stolpe vid parkeringen, en ev. brand i uttaget kan omöjligen skada mer än uttaget. Och jag har själv granskat kopplingarna på vägen ut till stolpen. Jag har känt på uttaget vid några tillfällen, ingen tendens till värme, ännu.

För framtida behov har jag sett till att få ut trefas till stolpen, men nuvarande bil kan bara laddas med enfas.
 
c_olsson ·
Shuckouttag som sitter i vanliga stickproppar är bara konstruerade för 10A men får användas för 16A under kortare tid om uttaget är ensamt och sitter välventilerat. Många motorvärmarstolpar har CCS-uttag som klarar 16A och då bör man använda dem istället. Har man en elbil med laddkabel som har temperaturgivare i stickproppen så är det inga problem att köra med 16A för då sänker laddaren strömmen automatiskt om stickproppen börjar bli varm.
 
Daniel 109 ·
Nej. Alla prylar som är godkända för att avsäkras 16A ska klara 16A länge. Det finns inga prylar som har den typen av tidsbegränsning.
 
Hultsätter ·
Daniel: Du har tyvärr både rätt och fel. Visst kan man tycka att ett eluttag som är godkänt för 16A också ska klara 16A hur länge som helst men så är det inte. Elsäkerhetsverket har varit medvetna om problemet hur länge som helst men inte tyckt att det varit något stort problem förrän nu. Tidigare fanns det väldigt få apparater som belastade en vanlig stickpropp med 16A någon längre tid. Men nu med elbilarna är problemet ett faktum och vi kan förvänta oss att elsäkerhetsverket, kanske tillsammans med övriga Europa, jobbar fram en ny standard. Tills dess är det upp till de enstaka lyckliga som känner till problemet att själva ordna med tillräckliga marginaler.

Detta rör sig helt enkelt (!) om en brist i nuvarande tillverkarstandard. Det kan också finnas en lobbyverksamhat efrån tillverkarnas sida som bromsat detta sedan 80-talet.
 
A
Anonymiserad 173289 ·
Kanske ESV får skärpa kontrollerna på uttagen så att de håller vad de lovar? Annat kollar de ju och förbjuder försäljning av. Märklig attityd annars ju. Om standarden är dålig kan man ju införa krav på fjäderbelastade klämmor istället för skruvfärband...
 
Johan456 ·
Alltså uttag som är CE-märkta ska uppfylla relevant produktstandard. Just när det gäller uttag så tror jag standarden säger att uttaget ska klara 20A i en timme. Jag skulle inte se att det är nödvändigt att ändra standarden, schuckouttag har funnits länge och fungerat väl, det finns andra uttag som är anpassade till elbilsladdning.
 
Daniel 109 ·
Jag skulle tro att anledningen till att man rekomenderar att inte använda förläbgningssladd är att laddsladden har temperaturövervskning i kontakten, för att minska riskrn med dåliga uttag. Men det skuddar inte uttaget om det sitter en skarvsladd mellan. Uttag som sitter ute blir inte sällan oxiderade i kontaktytorna, oavsett uttags typ.
 
A
Anonymiserad 173289 ·
"Jag skulle inte se att det är nödvändigt att ändra standarden, schuckouttag har funnits länge och fungerat väl".

Fast något är väl galet eftersom det trots allt inte fungerar (menar vissa). Antingen är det fel på standarden eller på produkten när ett 16A uttag inte tål 16A.
Om det skulle finnas tidsbegränsningar skulle det stå. Jag har inte på ett ända uttag sett någon tidsangivelse, som någon kommenterade. Däremot står det på vissa kabelvindor att max belastning är tillåtet enbart vid fullt utrullad kabel. På vissa typer av köksapparater finns det faktiskt max tid angivet. Tex vår 1400w mixer har max 5min körtid för att den blir för varm .
 
Redigerat av moderator:
Hultsätter ·
Precis, som behörig installatör skriver finns det tydligen en tidsbegränsning i standarden och det framgår säkert av tillverkarnas mer detaljerade information och datablad men dessa läser inte konsumenter.
En gång i tiden kom man överens om hur märkningen på själva produkterna skulle göras. Av någon anledning valde man då att märka uttagen med en högre ström än vad som är lämplig drifttid vid kontinuerlig drift. Säkerligen för att ta hänsyn till den mer normnala situationen av tillfälliga högre strömuttag.
Det är logiskt men riskfyllt och idag har det gett problem.
 
Daniel 109 ·
Nej, det finns ingen tidsbegränsning i standarden.
 
A
Anonymiserad 173289 ·
Hultsätter, kan du ta fram ett sådant datablad som styrker ditt påstående?
 
Bo.Siltberg ·
Schukouttag typprovas med 20 A under en timme. Det typprovas också med 5000 cykler (stickpropp i/ur) under 16 A belastning. Detta betyder att ett uttag egentligen får brinna upp om det belastas under längre tid, men det kan lika gärna betyda att om det klarar en timme ska det klara 24 timmar. Detta finns naturligtvis inte uttalat i standarden. Men tidsgränsen 1 timme står där så det är fel av Daniel 109 att påstå att det inte finns någon. Det beror på vad man menar med tidsbegränsning. Det är också klarlagt att schuko ibland brinner upp pga långvarig elbilsladdning, dock utan några djupare analyser av orsaken vad jag sett, så det är fel att reservationslöst påstå att schuko klarar 16 kontinuerligt.
 
Daniel 109 ·
Du pratar om helt olika saker. Teststandarden är inte samma sak som vad produkten är tänkt för. Jag specificerar produkter i arbetet. Då specar man vilja tester och enligt vilka standarder som ska utföras. Samt hur länge den förväntas fungera under normal drift. Test tiderna är inte i närheten av hur länge produkten ska kunna användas. Överhettning testar man så länge att produkten uppnår stagnationstemperatur, det är klart mindre än 1h.

Det finns inget i produktstandarden om en tidsgräns.
 
farbror j ·
Jag har erfarenhet av att sladdkontakter blivit varma av mina ärgiga stickproppar. Till elgrill. Rätt spec, fel slarvig verklighet.
Och var det inte här eller var det i Ny Teknik som det stog om familjens hus som brann ner för att dom satt timer på laddsladden för att billaddningen + torktumlaren fick proppen att gå? (Och var för snåla för att installera separat säkring)
Nej, dra separat uttag med egen säkring. Snåla inte. Och inga skarvsladdar! Eller så klarar du dej och huset om du regelbundet gör "vapenvård" och "drar loppet, torkar-av-och-fettar-in" så att kontaktbleck och stift alltid är blanka.
 
Bo.Siltberg ·
Daniel 109, om någon pratar om olika saker så är det du. Produktstandarden SS 428 08 34 har sin provtid på 1 timme. Vilken standard pratar du om? TK59? Men svara inte här, skapa en ny forumtråd. Detta är Bengts avdelning.
 
Daniel 109 ·
Jag pratar om liknade standarder i en helt annan bransch. Men min poäng är att testtid och användningstid definitivt inte är samma sak. De enda skillnaden om du testar i 24h i stället för 1h är tidsåtgången, det blir inte varmare.
 
Bo.Siltberg ·
Vilka liknande standarder? Det är dags för dig att börja uppge referenser. Alla referenser och artiklar där tillverkare, SEK, ESV etc uttalar sig finns ingen annan standard än den produktstandard som anger provtiden 1 timme. Några "användningsstandarder" är det enbart du som uppger. Klart är som sagt att schuko ibland brinner, men grundorsaken till detta är oklar.
 
S
swirve ·
Det är ju inte bara schuko kontakten som ska stå pall. Har ett klimatskåp på jobbet som är specat till max 10-12A. Är framdraget 2.5mm2 och avsäkrat 16A till ett uttag. En dag började skåpet bete sig konstigt, kollade med värmekamera och uttaget va väl över 50 grader. Drog ur och såg att uttaget var gulbrunt, men vid dissektion visade det sig vara klämanslutningen till uttaget (matande kabel) som gått varmt. Till saken hör att vi kan ha körningar på flera dagar.. Tror dock knappast det drar maxström hela tiden. Kanske skulle kopplas fast till en dosa istället?
Mao. gäller det ju att hela kedjan står pall för kontinuerlig belastning.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.