Takarmatur

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 13 maj 2014 av Bengt Loord
I min nya lägenhet är det 3 elkablar (troligtvis för kristallkronor). Hur gör jag om jag vill ha vanliga lampor dvs som bara har 2 kablar? Sätter eltejp på den tredjekabeln?
 

Svar

Hej,

Vet inte ritigt hur det ser ut, men troligen är det två tändtrådar och en neutralledare som du har. En tändtråd blir då över, men bara tejp är inte tillräckligt.

Du byter givetvis strömställaren som idag är en kronomkopplare (två vippor) till en 1-polig strömställare och då kopplar du INTE in en av de utgående tändtrådarna. Montera sedan en toppklämma i varder änden på den urkopplade tändtråden. Detta för säkerställa att ingen kan komma åt ledaren som i värsta fall kan spänningssättas vis skador på ledningarna (FK) i röret eller inducerad spänning etc. Ingen behöver heller då bekymra sig över att det kanske är en oisolerad ledare i dosor etc.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.