Sladvinda säkring

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 8 apr 2015 av Bengt Loord
Hej! Jag svetsade och 16A huvudsäkringen gick av. Varför fungerade inte säkringen på sladvindan? Vad kan jag göra för att slippa bytta säkringar varje gång?
Tack på förhand och ha en fin dag!
 

Svar

Hej,

På sladdvindan finns ingen säkring utan bara ett överbelastningsskydd, som löser efter att belastningen varit för hög under en viss tid. (Är ett temperaturberoende element som bryter när det blir varmt av typ bimetall.)
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.