Nytt elabonnemag
Besvarad 3 apr 2019 av Bengt Loord
Hej! Jag har fått en offert från EON eftersom jag har ansökt om ett nytt abonnemang. Jag har uppgivit att jag som max vill ha 35 amp. Längden som behöver dras är ca 100 meter. EON vill att jag lägger ner kabelrör med dimension 110 mm för att dra kabel. Jag funderar på om detta är rimligt, låter lite väl grovt. Samtidigt vill man ha en draggrop per 50 meter.
Svar
Hej,
Standarden (SS437 01 02) anger att elleverantören ska ange hur grovt rör som ska förläggas och behovet av dragbrunnar.
Man ska därvid även ta hänsyn till framtida behov. Dragbrunnar ska också finnas i brytpunkter etc.
Eon har säkert fastställda riktlinjer, som de följer.
Konstigt att du själv får möjlighet att förlägga detta rör etc. för det är ju ett arbete som kräver auktorisation.
Standarden (SS437 01 02) anger att elleverantören ska ange hur grovt rör som ska förläggas och behovet av dragbrunnar.
Man ska därvid även ta hänsyn till framtida behov. Dragbrunnar ska också finnas i brytpunkter etc.
Eon har säkert fastställda riktlinjer, som de följer.
Konstigt att du själv får möjlighet att förlägga detta rör etc. för det är ju ett arbete som kräver auktorisation.
Kommentarer
Leif i Skåne ·
Jösses! Vi plöjde ner 350 m 4x16 med en Huddig grävmaskin mitt i vägen ner till en sommarstuga, det tog bara några timmar.
Först drog grävaren en 60 cm djup ränna med en kälkrok träffade den på större stenar tog han upp dom och lade åt sidan. Sen rullade han ut kabeln. Satte på kabelplog och plöjde ner kabeln. Bara dom sista metrarna in i huset var 50 mm gul kabelrör.
Först drog grävaren en 60 cm djup ränna med en kälkrok träffade den på större stenar tog han upp dom och lade åt sidan. Sen rullade han ut kabeln. Satte på kabelplog och plöjde ner kabeln. Bara dom sista metrarna in i huset var 50 mm gul kabelrör.
Redigerat:
Fast möjlighet till 35A och 100 meter innebär ju en ganska biffig kabel ändå. Varför vill man ens lägga det i rör?
Emos ·
Det är inte alls orimligt. Med rör är det lättare att dra kabel och troligtvis är det aluminiumkabel. Den är otroligt styv så den får du knappt in i ett 50mm rör, absolut inte om det är böjar på röret. Sen beror kabeltjockleken på mycket annat också. Impedans tillexempel. Men det är en annan fråga.
Femtio meter lät lite vi har precis grävt ner 110mm SRE slang för elkabel ca 700m skarvfritt.
Edit dom kanske räknar med att maskinisten har erforderlig utbildning
Edit dom kanske räknar med att maskinisten har erforderlig utbildning
Slugge ·
E.on kräver i princip minst 110-rör för alla kablar idag så kolla detta innan grävning.
Du behöver bara lägga rören inne på din tomt så sköter nätägaren resten.
Arbetet med att gräva ner rör kräver ingen behörighet eller auktorisation men E.on kommer kräva detta på föranmälan. Det är de tekniska riktlinjerna som styr här https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2QBU3063FB_Gh6ytqFvOKP
Kan tänka mig att det lägges minst en 4G50 aluminiumkabel, tänk på att bocka i TN-S i föranmälan så kan du få en skärmad istället.
Du behöver bara lägga rören inne på din tomt så sköter nätägaren resten.
Arbetet med att gräva ner rör kräver ingen behörighet eller auktorisation men E.on kommer kräva detta på föranmälan. Det är de tekniska riktlinjerna som styr här https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2QBU3063FB_Gh6ytqFvOKP
Kan tänka mig att det lägges minst en 4G50 aluminiumkabel, tänk på att bocka i TN-S i föranmälan så kan du få en skärmad istället.
Mirea ·
Det bästa är ju om du ringer in och pratar med din handläggare så kan de svåra på detta, de kan även berätta vilken area de kommer ansluta till din fastighet. Alla serviskablar skall ligga i rör på kunds fastighet, generellt 50mm rör. Draggrop behövs om du ej har en rak förläggning generellt. Att dra en 4x16 kvadrat kabel 350m är inget som jag hade rekommenderat så du får en alldeles för hög impedans och riskerar att få blink.
merbanan ·
Jag gissar att ofta så är det någon obehörig som gräver rörgraven för en elledning. Men om man inte fyller igen rörgraven så att hela längden är inspekterbar skulle man inte då kunna resonera att en behörig person kan förlägga om ett rör genom att justera om röret på några ställen?
Samma person skulle ju även kunna dömma ut grävningen som obrukbar och då har ju den obehörige grävaren inte gjort något behörighetskrävande jobb ändå.
Samma person skulle ju även kunna dömma ut grävningen som obrukbar och då har ju den obehörige grävaren inte gjort något behörighetskrävande jobb ändå.
useless ·
Det är väl samma resonemang som om man får dra ett VP-rör själv som elektrikern sen bedömer om han kan använda? Olagligt Ja, men knappast ovanligt eller särskilt farligt...
useless ·
I princip inte eftersom även själva grävandet, rent tekniskt, är behörighetskrävande om syftet är att lägga ner en elkabel.
Man kan ju låta grävaren gräva ett dike för t ex fiber och sen låta elektrikern 'komma på' att samma dike kan användas till elkabeln... Då har iallafall inte grävaren gjort nåt fel.
Man kan ju låta grävaren gräva ett dike för t ex fiber och sen låta elektrikern 'komma på' att samma dike kan användas till elkabeln... Då har iallafall inte grävaren gjort nåt fel.
Stuff ·
Formuleringen att kunden själv ombesörjer förläggning av kabelrör är inget konstigt utan rätt standard när man gör en ny anslutning. Kunden ansvarar för att förbereda kanalisationen inom den egna fastigheten. Elnätsägaren gräver sig fram till fastighetsgränsen och drar sedan i kabeln samt monterar elmätare i mätarskåpet som kunden har förberett.
Detta ska inte misstolkas som att elnätsägaren uppmanar kunden till att själv ta fram verktygen och (utan behörighet) förlägga kanalisationen eller för den delen montera mätarskåp och ev. central. Kunden ansvarar för att det blir gjort, dvs anlitar en behörig installatör för att göra jobbet för kundens räkning.
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/din-elanslutning/ny-elanslutning.html
Detta ska inte misstolkas som att elnätsägaren uppmanar kunden till att själv ta fram verktygen och (utan behörighet) förlägga kanalisationen eller för den delen montera mätarskåp och ev. central. Kunden ansvarar för att det blir gjort, dvs anlitar en behörig installatör för att göra jobbet för kundens räkning.
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/din-elanslutning/ny-elanslutning.html
Engdahls ·
Jag rekommenderar att ni går in på
elsäkerhetsverket.
Där kan ni lätt få redan på om företaget som är och gräver hos er har behörighet. Alla företag som gör en elinstallation måste finnas med på listan även om man endast lägger rör.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
elsäkerhetsverket.
Där kan ni lätt få redan på om företaget som är och gräver hos er har behörighet. Alla företag som gör en elinstallation måste finnas med på listan även om man endast lägger rör.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Märkligt med krav på behörighet för att gräva!
Vi har 120 m mellan kopplingskåp och hus.
Rörgraven grävdes av vår lokala UE.
på 1,2 m djup lades vattenrör, på 0,6 m lade nätägarens UE elkabel (ej rör) och på samma djup lades teleledning.
(Tyvärr inget rör för fiber, det var inte aktuellt för 10 år sedan)
Kabeln är 50 mm2 aluminium, men vi har bara 16 A mätarsäkringar.
Vi har 120 m mellan kopplingskåp och hus.
Rörgraven grävdes av vår lokala UE.
på 1,2 m djup lades vattenrör, på 0,6 m lade nätägarens UE elkabel (ej rör) och på samma djup lades teleledning.
(Tyvärr inget rör för fiber, det var inte aktuellt för 10 år sedan)
Kabeln är 50 mm2 aluminium, men vi har bara 16 A mätarsäkringar.
Är väll inget konstigt all kabelförläggning kräver behörighet sen är det väll bra om man har ett maskinförarbevis oxå
De senast besvarade frågorna
Taklampa ojordat uttag
1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...
Multidetektor
9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...
Eldragning
8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Fråga experten

Elingenjör Bengt Loord svarar på frågor om el och teknik.