Nätverk via elnätet

Besvarad 20 jan 2015 av Chreo
Hej

Har denna vecka provat Poweline/Homeplug. Går mkt bra om man kopplar enheterna inom samma huvudsäkring (fas). Måste man använda ett uttag som ligger på en annan fas så går det långsamt och är instabilt. Min fråga är om det finns något sätt att överbrygga mellan faserna så att den högfrekventa signalen lättare kan gå mellan faserna? Har på nätet läst om fasbryggor men hittar inga "fysiska" bevis på att det existerar.
 

Svar

Kommunikationen sker över neutral (nollan) som är delad över faserna så så sett borde det inte behövas. Har du annat som stör? Kanske längden på ledningarna ställer till det om maxlängden mellan uttagen blir för lång (signalen går via centralen). Bästa är nog om du kompletterar med WiFi bryggor alternativt 3 pluggar anslutna på vardera fas kopplade till en switch
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.