Jordfelsbrytare

Besvarad 10 aug 2011 av Bengt Loord
Varför löser inte JFB:n när jord och nolla får kontakt? Trycker man på testknappen löser den. Från elmätaren är det 4-ledar system in i centralen. Idag är det inte så mycket inkopplat i centralen så jag undrar om det är därför?
 

Svar

Hej,

Förstår inte riktigt vad du menar!

Om man kopplar ihop neutralledaren (nollan) och skyddsjorden så ska den inte lösa ut för det är ju samma elektriska punkt.

Den ska inte heller lösa ut om man kopplar in en felfri apparat mellan fas och neutralledare (är ju det vanliga).

Är apparaten så felaktig så att en viss ström >30 mA går en annan väg än genom neutralledaren, så ska jordfelsbrytaren lösa ut.

Jordfelsbrytaren ska också lösa ut om du kopplar in en felfri apparat mellan fas och skyddsjord. Detta därför att all ström både ström till apparaten och från apparaten ska gå igenom jordfelsbrytaren. Eventuell ström i skyddsledaren ska dock inte passera genom jordfelsbrytaren.

MVH
Bengt
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.