Ingen el till lamputtag

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 22 dec 2015 av Bengt Loord
Hej! Jag skulle montera upp en armatur i mitt vardsgrum då det plötsligt blixtra till i stickkontakten i taket. Det visade sig att elkablarna lossnat från kontakten. Nu vet jag inte vilka kablar som är fas eller nolla då kablarna har samma färg. det är helt strömlöst i lamputtaget efter den gnistan. Mvh Karl
 

Svar

Hej

Jag gissar att du menar att det sitter ett lamputtag i taket, där man ska kunna ansluta en form av stickpropp som kallas lamppropp.

Att det blev strömlöst efter gnistan beror sannolikt på att proppen gick. Det ska den göra vid kortslutning mellan fas och neutral (nolla).

Jag gissar också att du har tre trådar som lossnat. Om du har en modern eller uppdaterad anläggning med skyddsjordade vägguttag i vardagsrummet rekommenderar jag att du tar hjälp av en elektriker för det får absolut inte ske en förväxling av trådarna där skyddsjorden är inblandad.

Om det bara är två sladdar så har det egentligen ingen betydelse vilken som är vilken, det är bara att sätta tillbaka uttaget efter att du brutit strömmen och kontrollerat att det är spänningslöst. Om det är tre trådar och du har tillgång till en spänningsprovare så gör enligt följande:

Byt den trasiga säkringen eller återställ dvärgbrytaren.

Därefter behöver du mäta dig till vilken eller vilka trådar som är fas och vilken som är neutral.

Här är det viktigt att du inte ger dig på detta om du inte känner dig säker och vet hur du ska bära dig åt. El är farligt och det kan gå illa om du gör på fel sätt.

Jag skulle ha hämtat en skarvsladd och anslutit den i ett vägguttag i närheten.

Därefter skulle jag tagit skarvsladdens andra ände med mig upp till takdosan och mätt spänningen mellan ena hålet i skarvsladdens uttag och var och en av sladdarna i takdosan.

När mätinstrumentet ger utslag så att det tyder på en spänning, ber du någon att manövrera på strömbrytaren vid dörren.

Alternativt att du gör någon markering på den sladden varefter du går ner och manövrerar strömbrytaren.

Om spänningen försvinner när du manövrerar strömbrytaren så betyder det att det är en fas som bryts i brytaren.

Om det inte har någon betydelse vilket läge du har strömbrytaren i, så är det istället så att du hittat neutralen uppe i taket och har mätt mot vägguttagets fas.

Du kan sedan fortsätta på samma sätt med en av de andra trådarna.

Sannolikt har du tre trådar, varav två är fas (tändtråd) och styrs av var sin knapp i strömbrytaren och där den tredje är neutral.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.