El kontakter i kök

Besvarad 21 maj 2021 av Bengt Loord
Hej, Vår elektriker har placerat våra el kontakter 10 cm över köksbänken, till undre kant av el dosan ( 14 cm till centrum i eldosan) . Undrar om detta är godkänt? Mvh
 

Svar

Det finns inga fastställda höjder utan bara rekommendationer. Detta beror på att det är branschen som tar fram rekommendationer och där kunde man inte komma överens om fastlagda höjder.
Uttag ska placeras på lämplig höjd anges i standarden SS 437 01 02 (en standard är rekommendationer)

Tio cm ovan köksbänken är lågt, men sannolikt trodde elektrikern att köksbänken skulle vara lägre än den i detta fall är. Som alltid gäller det att ha dialog med utföraren och ange sina önskemål i kontraktet.
 
Redigerat:

Kommentarer

hscn ·
Jag förstår inte varför man vanligen placerar eluttagen uppe under köksskåpen.
Inte speciellt dekorativt med elsladdar hängande till mer eller mindre permanent inkopplade kaffebryggare m.m.
Vi har sedan tio år uttag från THPG placerade på samma höjd över köksbänk som frågeställaren.
Kan bara se fördelar.
Vägguttag med en strömbrytare och två ej använda kontaktuttag på en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thunberg ·
Själv har ja infällda i bänken som man kan poppa upp. Klockrena. Extra djup diskbänk så de får plats bakom lådorna invändigt i stommen.
 
  • Pop-up eluttag i rostfritt stål på köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Nissens ·
Jag har mina på väggen halvvägs upp till överskåpen ungefär. Elektrikern tyckte det blev bäst när vi byggde huset, och jag ville nog helst ha dem uppe under skåpen men köpte det han sade.

Jag har ångrat det sedan dess, det är jättefult att ha kontakter mitt i kaklet på det viset.

Förutom kaffebryggaren har jag ingentiing konstant anslutet, så det hade varit betydligt trevligare att slippa se de fula kontakterna...
 
Silver78 ·
Själv har jag alltid under skåpet. Det blir mer estetiskt på något sätt då man inte ser uttagen.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.