Ekonomi för Luftvärmepump?

Besvarad 5 feb 2022 av Bengt Loord
Hejsan, använder en luft/luft värmepump IVT 12LRn i fritidshuset inställd på 21gC och funderar varje kväll om det lönar sig att stänga av den 2300 och slå på igen kl0600 ?
Meningen är då att det skall vara 21g kl 0800
istället för att låta:
Oavsett utetemp eller vid minusgrader och obehag inomhus!
1. låta den gå hela natten med samma temp inställd!
2. minska nån grad mellan Kl23-06
3- Hur många timmar kan den vara frånslagen

Del två av detta spörsmål är hur många dagars bortvaro det lönar sig att inte slå av VVber METRO 90L?
Är tacksam för några riktlinjer att tänka på nu när elpriset rusar!!
/Göran
 

Svar

Hej,
Tyder det som att du bor kontinuerligt i fritidshuset.
Förr använde man sig ofta av nattsänkning, men sällan numera.
Däremot kan det vara lönsamt att sänka temperaturen under flera dagars bortovaro.
Lägger ut frågan eftersom det fortfarande finns delade meningar om när det är lönsamt.
De parametrar som påverkar lönsamheten är bl.a. husets isolering, hur noggrann reglering man har, tiden vi ställer ner temperaturen, typ av elabonnemang m.m. Dessutom belastas och slits kompressorn hårdare när man ska återgå till normal temperatur.
Utöver detta kan man givetvis vänja sig vid lite lägre temperatur (t.ex. 20 grader). Den som är frusen kan dessutom ha en tröja. Man brukar beräkna en besparing på mellan 6 och 10 procent för varje grads temeratursänkning.
 
Redigerat:

Kommentarer

pacman42 ·
En LLVP värmer normalt sett upp huset väldigt snabbt. Det innebär att det egentligen finns få skäl att hålla 21°C när man inte är i fritidshuset. Har man dessutom fjärrstyrning eller automatisering (som jag har) så höjer man temperaturen innan man kommer till fritidshuset.

Det är svårt att säga hur mycket man sparar på detta för just ditt hus, men vi pratar normalt om tusen kronor eller två med en temperatursänkning på en grad.
 
B
BSOD ·
Vvb har ju värmeförluster, så det lönar sig från första timmen när du slår av den. Verkningraden på den är ju 1, så där kan man köra lite hur som helst. Men vattnet finns ju inte där direkt när du vill om den är avstängt mycket.

Däremot är det ju extrema prisskillnader mellan dag och natt, så det är väl snarare en ökning av tempen nattetid nuförtiden, och en sänkning dagtid som är mer aktuellt nuförtiden, så man kan stänga av värmen lite under de dyra dagtimmarna. Tider där beror helt på hur huset är uppbyggt, men ett luftburet system i ett illa isolerat hus är generellt dåligt anpassat för sådan styrning, om man inte kan acceptera stora skillnader i inomhustemp.
 
useless ·
Man måste skilja lite på begreppen...
Husets energiförbrukning minskar om man sänker temperaturen. Det är det ingen tvekan om.
Huruvida det minskar mängden köpt el till värmepumpen är en lite svårare fråga. Ett grundläggande problem är att värmepumpen får sämre verkningsgrad när den tvingas gasa på varje morgon för att höja temperaturen. Så att slå av den några timmar på natten skulle jag säga är i bästa fall ett nollsummespel.
Dessutom är elen billig på natten... Men det har du bara nytta av om du har ett elabonnemang med timdebitering.

Vill du spara pengar så ska du sänka temperaturen permanent under de perioder ni inte vistas i huset.
 
Novis Hammar ·
Tack för kvalificerade svar! Undrar dock vilken tidsperiod sign. pacman42 avser enligt svar:
Det är svårt att säga hur mycket man sparar på detta för just ditt hus, men vi pratar normalt om tusen kronor eller två med en temperatursänkning på en grad.
Räknar vi där timmar eller dagar??
 
useless ·
1-2 000 per år om du sänker temperaturen permanent.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.